27/05/2021

La URV coordina el disseny de nous cursos de formació contínua en energies renovables del SOC

Es tracta d’un projecte col·laboratiu entre les universitats catalanes impulsat per la Generalitat de Catalunya, per ampliar el catàleg d’especialització formativa superior i adaptar-lo a les noves necessitats de la societat

Amb l’objectiu de proveir als professionals d’un catàleg més ampli de formació contínua de nivell superior, que actualment només és l’1%, les universitats catalanes treballen per iniciativa de la Generalitat de Catalunya en el disseny i la implantació de cursos d’especialització per a titulats universitaris que permeti el reciclatge i la millora professional i s’adaptin a les necessitats actuals de les empreses en sectors en transformació. Seran cursos susceptibles de ser subvencionats, que s’inclouran al catàleg del SEPE i que s’oferiran al mercat a través del Servei d’Ocupació Català (SOC).

La URV ha estat la universitat encarregada de dirigir el disseny dels cursos en l’àmbit de les energies renovables. Després d’haver realitzat un diagnosi de les necessitats de les empreses d’energies renovables catalanes, avui s’ha fet la primera reunió de treball amb experts de diverses universitats que dona el tret de sortida a la redacció dels continguts i de la metodologia docent dels vuit cursos proposats a partir de l’estudi de la Rovira i Virgili. Aquests oferiran formació altament especialitzada i professionalitzadora en producció renovable d’energia eòlica, solar i bioenergies; en xarxes elèctriques intel·ligents, en emmagatzematge energètic, i en negocis en el marc de la transició energètica.

Amb l’ajuda del SOC, l’Observatori de l’Ocupació de la URV ha realitzat l’estudi que ha determinat les necessitats del teixit empresarial en l’àmbit de les energies renovables que els cursos han de pal·liar. “És un sector que tindrà un desenvolupament molt intens en el futur gairebé per imperatiu legal”, explica Ferran Mañé, director de l’Observatori de l’Ocupació, que afegeix: “La transformació energètica és una transformació sistèmica que s’ha de fer en un període de temps molt curt i que implica canvis molt grans no només per la indústria sinó també pels individus. Aquests canvis passen per la descentralització de la producció, on les comunitats de veïns podran ser productores d’energia, el que farà augmentar la complexitat de la gestió. A més, la producció d’energia renovable és menys previsible, pot dependre del vent, del sol que faci… i per tant, això incorpora noves necessitats d’emmagatzematge de l’energia”.

Mañé posa en relleu que tota aquesta transformació només es podrà fer amb mà d’obra molt qualificada i molt especialitzada: “A tot el món hi ha aquesta idea de gran potencial, les gran empreses ja tenen multitud de projectes de transformació per adaptar-se als canvis que comportarà passar d’energia fòssil a no fòssil, però no es podran dur a terme sense una ràpida actualització de la formació dels professionals”.

“La URV porta anys involucrant-se en els principis de sostenibilitat i compromís social del territori”, ha dit la rectora de la Universitat, María José Figueras, en el seu discurs de benvinguda a la primera jornada de sessions de treball per al disseny dels cursos. “Un dels exemples més recents d’aquest compromís és el lideratge i la coordinació de la Vall de l’Hidrogen de Catalunya, una iniciativa estratègica d’empreses, administracions i la URV que treballa per a desenvolupar i implantar l’hidrogen renovable.

La proposta formativa dels vuit cursos estarà llesta aquest estiu per ser validada pel SEPE i es preveu que cap al setembre o a l’octubre ja hagi començat el procés perquè el SOC ofereixi els cursos al mercat, tan a persones empleades com aturades.