20/06/2025

La URV participa en un projecte europeu per definir i emetre les credencials digitals de l’àmbit educatiu

Forma part d’un pla de la Unió Europea que té l’objectiu d’ampliar l’abast i la fiabilitat de la identitat digital

L'aplicació mòbil que centralitzarà les dades digitals dels ciutadans europeus.

La Universitat Rovira i Virgili treballa aquests dies en una de les accions del projecte europeu DC4EU (Digital Credentials for Europe), amb el qual la Unió Europea busca ampliar l’abast i la fiabilitat de la identitat digital dels ciutadans dels estats membres. Concretament, la URV, des del Servei de Recursos Informàtics i TIC (SRITIC), treballa en la definició i l’emissió de credencials de l’àmbit de l’educació i qualificacions professionals. De fet, el projecte està molt avançat i aquests dies es fan proves d’emissió de trenta credencials per assegurar-ne el bon funcionament.

El DC4EU és un dels quatre projectes pilot transfronterers a gran escala més importants d’Europa per a la transmissió digital, coordinat per l’Agència Estatal d’Administració Digital (AEAD) del Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública d’Espanya (anteriorment Secretaría General de Administración Digital – SGAD). Amb un pressupost de 19,2 milions d’euros, el projecte reuneix més de 100 organitzacions de 25 països (23 estats membres de la UE, més Noruega i Ucraïna) durant un període de 24 mesos (2023-2025).

El projecte es basa en l’eIDAS, un reglament de la UE que estableix el marc legal per a les interaccions electròniques transfrontereres entre estats membres. El seu objectiu principal és provar la interoperabilitat i l’escalabilitat (la capacitat d’un sistema o xarxa per augmentar el marge d’operacions sense perdre qualitat) de les credencials digitals en els àmbits de l’educació i la seguretat social.

Mitjançant aquesta experiència, la URV ha identificat, après i treballat els diferents rols del nou reglament eIDAS, des de l’anomenada font autèntica (authentic source), que és per defecte el rol de qualsevol institució educativa com curadora de les dades, passant pel rol d’emissor (issuer) de certificacions electròniques d’atributs (microcredencials, educationalID, AllianceID..) fins al rol de verificador (relying party), que caldrà adoptar tan aviat com l’Estat Espanyol adopti el nou reglament.

El DC4EU desenvolupa quatre casos d’ús estratègics que inclouen l’emissió de qualificacions acadèmiques i professionals, a més de la gestió de documents com ara el PDA1, que certifica que un treballador que està a l’estranger continua cobert per la Seguretat Social, o la Targeta Sanitària Europea (EHIC). Aquest enfoc integral permet provar la tecnologia en escenaris reals transfronterers.

La European Digital Identity Wallet (EUDIW)

En definitiva, el projecte busca continuar millorant l’anomenada European Digital Identity Wallet (EUDIW), la cartera digital que ha d’esdevenir un element clau per als casos d’ús transfronterer i transsectorial, assegurant que les identificacions i les credencials digitals siguin homologables arreu i s’alineïn amb els requisits de privacitat i drets digitals dels ciutadans.

Una de les sessions formatives al voltant del projecte.

L’EUDIW és la peça clau d’aquest nou reglament eIDAS 2.0, una aplicació mòbil que permetrà als europeus identificar-se digitalment, signar electrònicament, emmagatzemar i compartir credencials de manera segura. Els estats membres estaran legalment obligats a proporcionar aquesta cartera digital a tots els ciutadans, residents i empreses abans del 2026.

El nou reglament introdueix juntament amb l’EUDIW el PID (Personal Identification Data), un conjunt d’atributs digitalment verificables vinculats a un individu per identificar-lo de manera inequívoca en escenaris transfronterers. Aquest fet aporta, per primera vegada, un mecanisme d’identitat harmonitzat a nivell europeu. Aquest avenç permetrà, per exemple, requerir el PID en la preinscripció com un nou mitjà alternatiu obert a qualsevol ciutadà europeu, simplificant i facilitant així la mobilitat europea.

Impacte en l’educació i la formació al llarg de la vida

En el cas de les credencials digitals de l’àmbit d’educació i qualificacions professionals, el projecte ha d’assegurar que siguin homologables arreu del territori europeu i que simplifiquin les gestions d’aquelles persones que canvien de país i necessiten utilitzar les seves credencials educatives o qualificacions professionals. Aquest sistema cobreix tot el cicle d’aprenentatge al llarg de la vida d’una persona, des de l’educació primària fins a la formació professional i universitària, passant per la formació contínua i les qualificacions professionals. Això facilitarà especialment la mobilitat estudiantil i professional dins de la Unió Europea a tots els nivells educatius i formatius.

El DC4EU utilitza tecnologies avançades com les credencials verificables (Verifiable Credentials) i identificadors descentralitzats (DIDs), i és el primer projecte europeu que utilitza a gran escala la European Blockchain Services Infrastructure (EBSI) com a font confiable de dades per a la cartera d’identitat digital europea.

Un nou paradigma digital

Aquest projecte representa un canvi de paradigma que posarà les dades sota el control dels propis ciutadans, augmentant els nivells de confiança i creant una solució d’identitat autodeterminada amb reconeixement transfronterer. Els resultats del DC4EU contribuiran directament a les recomanacions per modificar la legislació de la UE, a les especificacions finals de la cartera, i als actes d’implementació del reglament eIDAS, ajudant així els estats membres en els seus esforços per construir la infraestructura de la cartera d’identitat digital europea.

La participació de la URV en aquest projecte estratègic situa la universitat a l’avantguarda de la digitalització educativa europea i contribueix activament a la construcció del futur digital d’Europa.

 

Print Friendly, PDF & Email
Subscriu-te als butlletins de la URV

Comenta

*