03/05/2017

La URV preservarà i digitalitzarà el fons fílmic del fotògraf Josep Ferrer, més conegut com Fer-Vi

El conjunt de vídeos que integren el fons, prop d’un miler, té un valor documental molt important sobre la ciutat de Tarragona

Presentació Colla Xiquets del Serrallo, el 1988 - Fons Fer-Vi

La Unitat d’Investigació del Cinema de la URV preservarà, digitalitzarà i catalogarà el fons fílmic del fotògraf Josep Ferrer, més conegut com Fer-Vi, que fa poc va tancar les portes de la seva icònica botiga de fotografia del carrer del Cós del Bou de Tarragona. El conjunt de vídeos que integren el fons, prop d’un miler, té un valor documental molt important pel que fa a actes culturals, populars i de la vida social de la ciutat de Tarragona de la dècada dels anys vuitanta i noranta del segle passat.

Per l’esmentat establiment van passar moltes parelles per fer-s’hi el seu reportatge de noces, o nens i nenes amb motiu de la seva primera comunió, però alhora Fer-vi va gravar molts dels actes que es van desenvolupar a Tarragona durant aquella època, que mostren la vida d’aquesta ciutat en el seu ventall més ampli.

En el llegat hi trobem enregistraments com les Festes de Sant Roc de 1982, el X Concurs de Castells el 1984, el Carnaval de 1985, les Festes de Santa Tecla de 1991, la primera sortida a espatlles i processó de la Soledat el 1992, el Festival col·lectiu de dones del Casc Antic 1990, la Feria d’Abril celebrada a Torreforta el 1991, els Tres Tombs de Tarragona de 1992, la representació de la Passió de Sant Fructuós aquell mateix any, la presentació de la Colla Xiquets del Serrallo el 1988, l’edició del festival Món Camp Tarragoní. Homenatge a Pere Godall de 1989, o actes esportius com ara el partit de bàsquet d’exhibició celebrat a les Festes de Santa Tecla pel C.B.T., la torxa olímpica pels barris de Tarragona el 1990 o l’Olimpíada interbarris Tarragona 1991. També hi ha altres rodatges d’interès com les Operacions Dr. Andreu (Hospital Santa Tecla) el 1984, la IV promoció de pèrits industrials (Universitat Laboral) o l’enderroc de les cases de la Baixada Peixateria. El fons també inclou bodes, comunions i els propis viatges d’oci que feia el fotògraf.

En els pròxims anys, la Unitat d’Investigació del Cinema de la URV serà l’encarregada de preservar, digitalitzar i catalogar aquest voluminós fons. Un patrimoni fílmic de gran importància per a la ciutat, que ara podrà ser conservat, difós i estudiat, perquè en un futur pugui ser consultat i utilitzat per qualsevol persona que tingui interès en ell.

El director de la Unitat d’Investigació del Cinema, José Carlos Suárez, ha destacat: “La nostra feina és preservar les imatges en moviment que parlen de nosaltres com a societat. El dipòsit del fons Fer-Vi és una gran oportunitat per conèixer millor la nostra ciutat i perfilar millor la seva identitat”.

Josep Ferrer, en nom de la família Fer-Vi, ha explicat: “D’un temps ençà, estem fent balanç dels treballs fotogràfics que vam realitzar durant cinquanta anys. Ho fem assessorats per un bon amic de la família, Ramon Giner, més conegut com a Ram. En preguntar-li què podríem fer amb el miler llarg de gravacions en VHS I DVD que tenim va suggerir-nos parlar amb la URV. Així doncs, ens posarem en contacte, concretament, amb la Unitat d’Investigació del Cinema, per s’hi estaven interessats a rebre de manera desinteressada el nostre fonts videogràfic i la resposta fou positiva immediatament, cosa que ens va alegrar”.

Per a Josep Ferrer: “Després d’escoltar les explicacions pertinents de quines accions efectuar per a la seva conservació, digitalització i catalogació, estem segurs que el lloc més adient per a dipositar l’arxiu de les filmacions del diferents esdeveniments de la societat tarragonina, succeïts durant 30 anys, és la URV, entitat que amb el màxim rigor, sabrà conservar i facilitar-ne la consulta de l’arxiu al públic en general”.