18/03/2019

La URV reuneix els principals experts internacionals en xarxes complexes

La conferència CompleNet reuneix 150 investigadors i investigadores per tractar dels darrers avenços en aquest àmbit de la recerca

Mason A. Porter durant la xerrada inaugural de la conferència internacional CompleNet.

La recerca en xarxes complexes ha incrementat els darrers anys. Des de la creació d’algoritmes matemàtics que poden ajudar a entendre els fenòmens de difusió social,  les  dinàmiques hi ha a la internet fosca relacionades amb l’abús sexual infantil o per conèixer quin és el  comportament col·lectiu durant esdeveniments excepcionals.  Aquests són alguns dels temes que es tracten des d’aquest dilluns i fins dijous  a la conferència internacional sobre xarxes complexes (CompleNet) que reuneix investigadors i professionals de diverses disciplines que treballen en àrees relacionades amb xarxes complexes.

És la primera vegada que aquesta conferència internacional s’organitza a l’Estat espanyol acollida, en aquesta ocasió, per la Universitat Rovira i Virgili que és des d’on s’ha coordinat l’organització de la trobada, a través del grup Alephsys Lab, que encapçala l’investigador Alex Arenas.  Les sessions es fan al seminari de Tarragona i hi participen unes 150 investigadors i investigadores d’aquest camp de la recerca d’arreu del món.

Durant les últimes dues dècades hi ha hagut un augment exponencial del nombre de publicacions i centres de recerca dedicats al camp de les xarxes complexes: des dels sistemes biològics fins a la informàtica, des de xarxes tècniques a informàtiques, de sistemes econòmics a sistemes socials, les xarxes complexes s’estan generalitzant en àmbits interdisciplinaris.

La primera xerrada ha anat a càrrec del professor Mason Porter que ha parlat de xarxes, política i votacions i de l’ús d’algoritmes matemàtics per a fer previsions del vot als Estats Units. Porter és conegut per la interdisciplinarietat de la seva recerca. Ha realitzat contribucions en recerca relacionada també amb contagis, xarxes socials i sistemes de transport. Ha rebut diversos premis pel seu treball i és membre de la American Physical Society i de la American Mathematical Society.

Una imatge de l’obertura de la conferència científica.

La inauguració de l’esdeveniment ha anat a càrrec del vicerector de Recerca i Planificació Científica, Francesc Díaz i del president de l’organització, l’investigador Alex Arenas, líder del grup de recerca Algorithms embedded in physical systems (Alephsys) de la URV. En l’organització de l’esdeveniment hi ha col·laborat la revista científica Complexity i l’empresa Repsol.

Els sistemes complexos

La xarxa d’Internet, les xarxes d’amistat a les escoles, els insectes i els organismes són sistemes complexos que es basen no només en les seves propietats sinó també en les interaccions entre els seus components. Entendre la complexitat d’aquestes interaccions és un aspecte fonamental per tractar els desafiaments actuals. Un dels aspectes clau d’aquests sistemes es troba en la dificultat que hi ha amb la modelització i simulació computacional i que necessita un enfocament multidisciplinari i integrador de moltes disciplines.

Per a més informació: https://complenet.weebly.com/