11/02/2019

La visualització i la conciliació de les dones investigadores centren el debat de l’11 de febrer

Ha estat una de les activitats del dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència. Aquest dimarts es presenta el llibre Escola Xocolatina, en què les protagonistes són 9 investigadores de la URV i de l’ICIQ

L’Aula Magna del campus Catalunya de la URV  s’ha omplert per escoltar la primera de les tres trobades amb científiques que ha organitzat l’Associació per a la Divulgació Científica al Camp de Tarragona per commemorar el dia de la Dona i la Nena a la Ciència. En aquesta ocasió hi ha participat la investigadores Sílvia de Lamo, del departament d’Enginyeria Química de la URV; Anna Gutiérrez, de l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica i Sonia Fernández, de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili i que ha estat moderada per Toni Pérez-Portabella, investigador del Departament d’Estudis de Comunicació de la URV. En aquesta taula s’ha parlat de les problemàtiques que es troben les dones en el desenvolupament de la carrera científica. Sílvia de Lamo considera que el problema passa per la poca visualització de la dona científica “tant en els mitjans de comunicació, com en l’educació com en els jocs infantils” on segueixen els estereotips de fa anys. De Lamo ha destacat que hi ha feina a fer i sobretot molts suports i accions necessàries, tant de l’entorn, com de les universitats i dels governs.

Un dels temes que més s’ha tractat és el de la conciliació de la vida familiar i laboral, principalment en l’època en què les dones tenen fills i “sembla que hagin d’haver de triar entre una cosa o una altra” diu  Anna Gutiérrez que considera que  “hi ha la meitat de  la població, els homes, a qui no se’ls fa triar” i aquesta és moltes vegades una trava en la carrera científica. Durant la taula rodona també s’ha parlat de lideratge i del fet que les decisions de les dones es qüestionen més sovint.

Les trobades amb científiques continuaran aquest dimarts a La Cantonada i dimecres al campus Sescelades.

Xerrades als instituts

D’altra banda Núria Ruiz, investigadora del Departament de Química Física i Inorgànica, ha preparat la xerrada divulgativa “Tu Youyou, la dona que va lluitar científicament contra la malària”, centrada en la figura d’aquesta científica xinesa, coneguda per haver descobert l’artemisinina, un compost químic actiu contra la malària. Per aquest descobriment va rebre el premi Nobel de Medicina l’any 2015. És el primer premi Nobel que rep una dona xinesa i el primer premi Nobel de ciència que s’atorga a una investigació portada a terme a la Xina. La xerrada la fa davant d’estudiants d’ESO i de primària de 6 centres educatius de la demarcació, i també la farà divendres 15 de febrer a les 17.30h a la Biblioteca Pública de Torreforta. Aquest dilluns l’ha portat als estudiants de 2n d’ESO de l’Institut Baix Camp.

Escola Xocolatina

I en el marc d’aquesta commemoració aquest dimarts a les 18h s’ha organitzat una activitat infantil a la Biblioteca Pública de Tarragona per parlar del llibre L’escola Xocolatina, un conte de divulgació científica basat en els tallers La ciència de la xocolata que des de fa dos organitzen la URV i de l’ICIQ amb l’objectiu de fomentar vocacions científiques entre les noies i normalitzar la presència femenina en la ciència.

El contingut d’aquests tallers, fets per investigadores de les dues institucions, han inspirat la redacció d’aquest conte, editat per Publicacions URV i l’editorial Piscina, un petit oceà, i amb l’il·lustrador Armand.

Aquest projecte està finançat per la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT), del Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades.