17/02/2025
La XVII Jornada d’Educació Infantil posa el focus en la ciència des d’una mirada crítica i indagadora
L'esdeveniment ofereix un espai de formació permanent per als docents i estudiants d’educació, aportant recursos per actualitzar metodologies i aprofundir en nous enfocaments pedagògics

L'esdeveniment ofereix un espai de formació permanent per als docents i estudiants d’educació, aportant recursos per actualitzar metodologies i aprofundir en nous enfocaments pedagògics
El Campus Terres de l’Ebre de la URV va acollir aquest passat dissabte la XVII Jornada d’Educació Infantil, sota el títol “Mirada Atenta a l’Educació Infantil. La Ciència des d’una mirada crítica i indagadora”. La jornada va comptar amb la participació de 101 docents i estudiants d’educació de les Terres de l’Ebre, amb l’objectiu d’oferir eines per introduir la ciència als més petits mitjançant metodologies que fomenten l’experimentació, l’observació i la resolució de problemes.
Josep Holgado, coorganitzador de les jornades i coordinador de l’ensenyament del grau en Educació Primària del Campus Terres de l’Ebre de la URV, explica que la temàtica d’aquesta edició s’ha escollit per donar suport als docents en actiu i als estudiants en formació inicial en la tasca d’incorporar la ciència a l’educació infantil des d’una mirada indagadora i crítica. “La ciència és present en el dia a dia dels infants i, a través d’aquestes jornades, volem ajudar els docents a aprofitar aquesta curiositat natural per potenciar el seu aprenentatge”, destaca Holgado. A més, posa en valor la jornada com una oportunitat perquè els docents en actiu continuïn formant-se i els futurs mestres adquireixin coneixements transversals clau per a la seva futura pràctica professional. Segons Holgado, “la formació contínua és essencial en el perfil professional dels docents, i jornades com aquesta permeten compartir experiències, conèixer noves metodologies i adaptar-se a les necessitats canviants de l’educació”.
Els objectius d’aquesta jornada han estat fomentar la capacitat dels infants per formular preguntes, desenvolupar hipòtesis i explorar el seu entorn per entendre millor els fenòmens quotidians, així com desenvolupar habilitats d’observació i experimentació a través d’activitats que els permetin identificar patrons i treure conclusions. També s’ha treballat la importància del treball cooperatiu, de la connexió entre ciència i vida quotidiana i del foment de la creativitat en el procés científic.
Una de les novetats d’enguany ha estat la incorporació de tallers pràctics, que han complementat la conferència inaugural. La jornada va començar amb la ponència a càrrec de Montserrat Pedreira, directora del Grau en Mestre d’Educació Infantil de la Facultat de Ciències Socials de Manresa, titulada “Educació Infantil i Ciència, tan lluny i tan a prop”. Pedreira va reflexionar sobre com l’escola ha d’afavorir la curiositat i l’esperit explorador innat dels infants, combinant propostes de lliure elecció amb experiències significatives que permetin donar continuïtat als aprenentatges i dotar-los de sentit.
Durant la jornada es van dur a terme diferents tallers pràctics relacionats amb la temàtica central. “Un tastet de Lab 0_6”, a càrrec de Montserrat Pedreira, va oferir una mostra de propostes per fomentar la ciència entre infants de 0 a 6 anys, amb una part d’experimentació i una altra de reflexió sobre els conceptes científics treballats, el paper de la mestra i les possibilitats d’aplicació a l’aula. En el taller “Cuinant, cuinant, cuinetes!”, Pilar Melcón va abordar com el joc simbòlic a la cuineta de l’escola pot convertir-se en una eina d’aprenentatge científic, ajudant els infants a entendre les propietats dels materials i els canvis que experimenten quan interactuen entre ells. Finalment, en “Una pedra, un os, un pinyol de llimona”, Núria López va explorar com els infants classifiquen i comprenen el concepte d’ésser viu a través de l’observació i la manipulació d’elements naturals, facilitant la construcció de coneixements científics a partir de la seva experiència quotidiana.
La jornada ha estat organitzada pels Serveis Territorials d’Educació i Formació Professional de les Terres de l’Ebre, el Campus Terres de l’Ebre de la URV, l’Institut de Ciències de l’Educació de la URV i el Moviment de Mestres de les Terres de l’Ebre per a la Renovació Pedagògica (MRPTE), amb la col·laboració de l’Ajuntament de Tortosa.
Més notícies de: Institut de Ciències de l’Educació (ICE)