07/09/2021

Encarregats els estudis previs per a la construcció de la nova Facultat de Medicina i Ciències de la Salut al campus Bellissens

Les instal·lacions respondran a les noves formes d'aprenentatge i facilitaran la relació entre la recerca bàsica i la clínica

D'esquerra a dreta, la rectora de la URV, María José Figueras; l'alcalde de Reus, Carles Pellicer; la vicealcaldessa, Noemí Llauradó; el degà de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut, Antoni Castro; la regidora d'Economia i Coneixement i Habitatge, Teresa Pallarès, i la regidora d'Urbanisme i Mobilitat, Marina Berasategui.

L’Ajuntament de Reus ha publicat al perfil del contractant la licitació del contracte per fer els estudis previs per a la construcció d’una nova Facultat de Medicina i Ciències de la Salut al campus Bellissens de la Universitat Rovira i Virgili. Aquests estudis, que es fonamentaran en el pla funcional aportat per la pròpia Universitat, seran la base per a la redacció dels documents tècnics per a la construcció del futur edifici i la urbanització de l’entorn. El contracte surt a un preu de licitació de 21.487,60 euros (sense IVA).

L’encàrrec municipal té el seu origen en el conveni signat entre l’Ajuntament de Reus i la URV per al desenvolupament del campus de Bellissens i la consolidació de la universitat a la ciutat.

La construcció d’una nova facultat al campus de Bellissens i estretament vinculada a l’Hospital Universitari Sant Joan permetrà donar resposta a les necessitats de creixement i modernització que ara té l’equipament educatiu al centre de la ciutat i, alhora, generarà les sinèrgies necessàries amb centre sanitari. Per a l’alcalde de Reus, Carles Pellicer, “millorar i potenciar la Facultat a través de la construcció de la nova seu ajudarà a consolidar l’arrelament de la Universitat a la ciutat de Reus i a mantenir el teixit d’estudiants universitaris, l’ensenyament, l’educació i tots els valors que porta implícits”; alhora que dinamitzarà el campus i l’entorn, i facilitarà la transversalitat amb l’hospital.

A la vegada, la reubicació de la facultat, sumada a la planificada construcció de la futura estació de Bellissens, contribuiran de manera directa a la dinamització de la zona sud de la ciutat.

El pla funcional

Els estudis previs es fonamentaran en el pla funcional aportat per la Facultat. El document diferencia entre dues tipologies d’instal·lacions, una dedicada principalment a la docència i l’activitat acadèmica, i l’altra dirigida a facilitar l’activitat de recerca: el centre docent i el centre recerca biomèdica. Ambdues han de complir funcions diferenciades i les seves característiques tècniques són suficientment específiques com per ser abordades per separat.

El pla funcional defineix la missió de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut com la d’aportar l’entorn i els instruments necessaris per al desenvolupament de la docència, amb l’objectiu de garantir l’assoliment de les competències professionals dels estudis que imparteix i, al mateix temps, facilitar la generació de nou coneixement posant a l’abast dels investigadors espais i equipaments per a la recerca.

La rectora de la URV, María José Figueras, ha agraït “l’atenció de l’Ajuntament de Reus a les necessitats de la Universitat” i ha afegit que “la unió del nostre territori ens fa forts davant les oportunitats de finançament”, que és necessari per fer realitat les properes fases del projecte. Per al degà de la Facultat, Antoni Castro, les noves instal·lacions situaran la facultat “en un marc més atractiu” per a estudiants i professorat perquè respondrà a les necessitats que es deriven dels canvis en la docència: des de la digitalització fins als espais dissenyats per a un aprenentatge més analític i reflexiu. El nou emplaçament també facilitarà la relació entre els dos àmbits de recerca: la clínica i la bàsica.

Noemí Llauradó, vicealcaldessa de Reus, ha manifestat: “la col·laboració amb la URV és clau per al progrés i el benefici mutu de les dues institucions i tota la ciutadania que representem”.