14/10/2020

L’Ajuntament de Tarragona, l’AEQT, el Port i la URV sumaran esforços per monitoritzar, analitzar i resoldre els episodis de males olors

Cada institució posa a disposició de la comissió de seguiment les dades i la tecnologia de la qual disposen

Barques al Port de Tarragona. FOTO: Jorge Franganillo, Flickr.

L’Ajuntament de Tarragona, l’Associació Empresarial Química de Tarragona (AEQT), l’Autoritat Portuària de Tarragona i la Universitat Rovira i Virgili (URV) han acordat posar en marxa una comissió de seguiment conjunta que permeti monitoritzar, analitzar i en última instància resoldre els possibles episodis de males olors a la ciutat.

La comissió, que comptarà també amb la presència del Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya, la Direcció General de Protecció Civil i Emergències, Ematsa i Sirusa, té per objectiu que en cas que es produeixi un episodi de males olors, se’n puguin analitzar totes les dades disponibles per tal de determinar-ne el focus i solucionar el problema.

Tots els agents implicats es van reunir divendres passat, 2 d’octubre, en una primera trobada telemàtica convocada per l’alcalde de Tarragona, Pau Ricomà, en la qual van acordar posar en marxa el projecte i es van comprometre a que cadascuna de les parts posarà a disposició de la comissió les dades i la tecnologia de la qual disposen en aquest àmbit.

En aquest sentit, existeixen en l’actualitat diversos projectes i aplicacions tecnològiques que recullen sistemàticament dades sobre els episodis de males olors i les seves possibles procedències. L’AEQT, per exemple, compta amb el projecte Nasapp, que impulsa des de l’any 2010 i que desenvolupa el centre tecnològic Eurecat: es tracta d’una iniciativa de participació ciutadana mitjançant la qual una sèrie de voluntaris, que han rebut la pertinent formació, poden informar de males olors quan les detecten.

L’aplicació geolocalitza el punt en què es troben els informants en el moment de registrar una mala olor, de manera que la coincidència en una mateixa zona i en un mateix moment d’un determinat nombre de registres, posa de manifest un episodi. A partir d’aquests registres, l’anàlisi de les dades meteorològiques poden permetre plantejar hipòtesis sobre la possible procedència. Aquesta informació es complementa, a més, amb rondes de monitorització d’olors que executen periòdicament els bombers dels Parcs Químics de Seguretat. L’Ajuntament de Tarragona està estudiant entrar a les aplicacions tecnològiques que es disposen.

A més de treballar per analitzar i detectar l’origen de possibles episodis futurs, la comissió es proposa també analitzar la seva evolució al llarg del temps. És per això que totes les parts s’han compromès a posar en comú el seu històric de dades en aquest sentit.

L’alcalde de Tarragona, Pau Ricomà, es mostra molt satisfet. “Celebrem molt aquesta predisposició de treball comú i perquè d’aquesta manera aconseguirem donar respostes a la població d’uns episodis d’olors que es van repetint amb el temps”, remarca.

La rectora de la URV, María José Figueras, ha valorat positivament el projecte i ha manifestat que “cal crear una comissió d’experts i assessors independents que analitzi els informes dels casos detectats i, de manera crítica, identifiqui si hi ha evidències suficientment demostrades sobre la possible perillositat en vers a la població i el seu origen”.

Per la seva part, el Port de Tarragona ha explicat que està treballant amb una de les empreses capdavanteres en l’àmbit del seguiment d’olors (Meteosim) amb la finalitat de descartar les seves instal·lacions com a origen de les olors o, en cas contrari, si la font fos en l’àmbit del port, poder requerir a les empreses que ajustin els processos per eliminar aquests episodis.

En la reunió, les parts van coincidir en què s’ha d’actuar amb la màxima transparència i que, per tant, totes les dades, tant les que es recullin a partir d’ara com també les històriques, es faran públiques i estaran a l’abast de la població.

Un cop celebrada la primera reunió, es va decidir posar en marxa un grup de treball tècnic que pugui concretar en les properes setmanes quin haurà de ser el funcionament de la comissió, com s’haurà de produir la recollida de dades i la seva anàlisi, i quins protocols se seguiran per tal de mantenir puntualment informada la ciutadania.