22/03/2021

L’Àrea 5G Camp de Tarragona organitza el primer taller de tecnologia 5G per afrontar reptes del territori

El taller, coordinat per la URV, reuneix empreses, administracions, ciutadania i experts de la Universitat per engegar projectes de tecnologia 5G que ofereixin solucions en l’àmbit de la mobilitat urbana i en la gestió de residus dins les ciutats intel·ligents

L’Àrea 5G Camp de Tarragona és un projecte del Departament de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya liderat per la URV, que té com a objectiu catalitzar la tecnologia 5G dins el territori i generar propostes de valor que els diferents grups d’interès puguin posar en marxa. El primer taller organitzat amb aquesta finalitat per la Universitat ha girat entorn la gestió de la mobilitat urbana i dels serveis de neteja i recollida de residus en les ciutats intel·ligents. Empreses TIC, empreses de neteja i gestió de residus, administracions públiques, ciutadans i experts de la URV s’han reunit durant un matí per a la cocreació de solucions tecnològiques factibles basades en el 5G, que podran esdevenir projectes pilot.

En l’acte de divulgació previ al taller d’experts, Francesc Díaz, vicerector de Recerca i Planificació Científica de la URV, ha explicat que, amb aquests tallers, “la tecnologia 5G baixa al carrer perquè el territori faci les primeres passes del 5G d’una manera eficient i ràpida”. La URV serà el laboratori experimental on es podran desenvolupar els projectes pilot que sorgeixin dels tallers de l’Àrea 5G Camps de Tarragona. En aquesta línia, Xavier Flores, del Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública de la Generalitat de Catalunya, ha fet èmfasi en com el 5G és una tecnologia disruptiva que permetrà el desenvolupament d’altres tecnologies com el blockchain, la intel·ligència artificial o les dades massives. Maria Teresa Mariné, diputada delegada de l’Àrea TIC de la Diputació de Tarragona, ha destacat la utilitat que tindrà la tecnologia 5G en la lluita contra el despoblament rural i en la dinamització econòmica de la demarcació.

Les aplicacions pràctiques de la tecnologia 5G

La tecnologia 5G, la cinquena generació de tecnologia mòbil, permetrà la connexió massiva de dispositius, que facilitarà l’explosió de l’internet de les coses, és a dir, la connectivitat de les màquines i objectes a les xarxes de telecomunicacions. També garantirà una alta velocitat molt superior a la del 4G, que permetrà la transmissió de grans paquets d’informació com vídeos d’alta qualitat de forma molt ràpida. El tercer avantatge del 5G és que permetrà la comunicació en temps real i altament fiable, quelcom que canviarà les comunicacions dels serveis d’emergència i permetrà el desenvolupament de tecnologies com les dels vehicles autoconduïts, que han d’estar sempre connectats i intercomunicats.

Jara Forcadell, cap de programa de l’Àrea 5G d’i2cat, ha presentat en la introducció del taller exemples reals d’ús d’aquesta tecnologia en ciutats intel·ligents relacionats amb la mobilitat urbana i la gestió de residus. És el cas de la ciutat de Luca, a Itàlia, on es va fer un monitoratge intel·ligent de l’abocament de residus no autoritzats. Gràcies a un programa d’intel·ligència artificial que podia interpretar el que les càmeres de seguretat filmaven, no calia que una persona estigués supervisant les pantalles les 24 hores, ja que el programa enviava una senyal d’alarma a les autoritats quan detectava un possible acte de vandalisme. L’altre cas exposat ha estat una prova realitzada a Bristol, al Regne Unit, on la tecnologia 5G es va utilitzar per poder identificar cares de persones buscades pels cossos de seguretat i per poder detectar possibles il·legalitats, tot a través de les imatges que transmetia en temps real la càmera que duia un ciclista.

Durant el taller d’experts, en què van participar els grups de recerca de la URV Seeslab, CRISES i MetA, es van desenvolupar idees entorn a tres reptes: ajudar invidents a moure’s per la ciutat mitjançat assistència remota, controlar el tipus de residu que es llença als contenidors i identificar correctament la selecció de residus, detectar i identificar vehicles no permesos en zones restringides. Algunes de les propostes sorgides en el taller es desenvoluparan com a projectes pilot.