03/11/2015

L’arqueòleg Robert Sala, nou director de l’IPHES

L’arqueòleg Robert Sala, professor titular de l’Àrea de Prehistòria de la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona i responsable de Docència de l’Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES), és el nou director d’aquest centre de recerca, després d’haver guanyat el concurs internacional que es va convocar al juny

Robert Sala substitueix en el càrrec a l’arqueòleg Eudald Carbonell que, per decisió pròpia va renunciar a a aquesta responsabilitat per poder-se dedicar més a la investigació, després d’haver exercit de director de l’IPHES durant una dècada.

Robert Sala ha assumit el càrrec durant la reunió del Patronat de la Fundació privada IPHES celebrat dilluns 2 de novembre, a Barcelona, sota la presidència del Director General de Recerca, Josep Maria Martorell.

En aquesta nova etapa de l’IPHES, el nou director es proposa afrontar els reptes que té plantejats l’institut i que es traduiran en un pla estratègic que es vol elaborar durant el proper any. Els reptes que té davant l’IPHES són el Projecte SUMA (d’integració amb dos altres centres d’investigació del CERCA) i la millorar de la competitivitat i excel·lència de l’Institut en la línia que ja s’ha iniciat recentment per assolir de comptar amb un nombre important de projectes europeus competitius.

Robert Sala forma part de l’IPHES des de la seva creació el 2005. Ha estat membre del comitè de direcció com a responsable de docència, càrrec des del qual ha impulsat el Màster i Doctorat Erasmus Mundus en Quaternari i Prehistòria.

Perfil biogràfic i professional

Salt (Gironès) 1963. Professor de Prehistòria a Universitat Rovira i Virgili. Investigador a Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social. Director Arqueològic del Projecte d’Orce. Llicenciat en Història per la Universitat Autònoma de Barcelona, 1986. Doctorat en Història per  la Universitat Rovira i Virgili, 1997.

Gestió acadèmica

Responsable del Doctorat en Quaternari i Prehistòria. Guardó Erasmus Mundus de la EACEA i Menció cap a l’Excel·lència del Ministeri d’Universitats.

Recerca

És Investigador Principal i responsable de l’arqueologia del Projecte de Recerca a Orce

Dirigeix excavacions arqueològiques dins de  projectes de cooperació en recerca als jaciments de N’Gaous-Kef Sefiane (Batna, Algèria) i al conjunt d’Ain Beni Mathar-Gafeit (Oujda, Marroc)

La seva recerca s’ha dirigit cap a l’evolució del comportament i les formes de vida dels primers pobladors d’Europa i de la Mediterrània occidental, amb referència especial als sistemes tècnics i a l’ocupació de nous territoris. Dins d’aquesta àmplia temàtica està interessat en concret en quatre àmbits: la tècnica de producció dels instruments, l’anàlisi microscòpica del desgast per ús dels instruments lítics, a l’origen del comportament complex i a l’organització del territori.

És autor o coautor d’una cinquantena d’articles científics publicats en les millors revistes sobre evolució humana.

Socialització de la ciència

La socialització de la ciència ha estat un dels seus objectius professionals

• Coordinador de la societat Didàctica Activa dedicada a la pedagogia i difusió de la història i l’arqueologia
  • Comissari (junt a Isabel Boj) de l’exposició Els primers pobladors de Catalunya produïda per “la Caixa”, que va ser itinerant des del 2000 fins al 2009

Publicacions de socialització

• Carbonell, Eudald & R. Sala Planeta humano (Península, Barcelona, 2000)
  • Corbella, Josep; Carbonell, Salvador Moyà i R. Sala Sapiens (Península, Barcelona, 2000).
  • Carbonell, Eudald & R. Sala Aún no somos humanos (Península, Barcelona, 2002)

Conferències en diverses institucions:

• Institut de Paléontologie Humaine
  • Università di Ferrara
  • Universidad de Burgos
  • Universitat de Girona.
  • Universitat Jaume I (Castelló).
Premis

Com a membre de l’Equipo de Investigación de Atapuerca ha rebut: Premio Príncipe de Asturias de Investigación Científica y Técnica, 1997; Premio de Ciencias Sociales y Humanidades de la Junta de Castilla y León, 1997.

El llibre Planeta Humano  va rebre el Premi l’Avenç.