21/11/2022

L’arquitectura domèstica protagonitza el proper congrés de Tarraco Biennal

Tindrà lloc el novembre de 2023 i se centrarà en els nous models de residència i relació socials a la Península Ibèrica amb l'arribada dels romans

Josep Maria Palet, director de l’ICAC (Institut Català d’Arqueologia Clàssica) i el catedràtic d’Arqueologia Joaquin Ruiz de Arbulo.

L’arquitectura domèstica serà la protagonista central del sisè congrés internacional d’Arqueologia i Món Antic Tarraco Biennal que se celebrarà el mes de novembre de 2023. Els organitzadors ja han posat nom a la propera trobada científica: ‘Domus. La casa com a factor de romanització a les ciutats d’Hispània’.

El catedràtic d’Arqueologia, Joaquin Ruiz de Arbulo, i el director de l’ICAC (Institut Català d’Arqueologia Clàssica), Josep Maria Palet, han presentat aquest dilluns la trobada científica de l’any que ve, que se centrarà en “analitzar els canvis que experimenten les societats de la Península Ibèrica quan arriben els romans i apareixen nous models de residència i un nou model de relació social”. Aquesta “nova forma de viure” té lloc entre el segle II abans de Crist i el segle I després de Crist.

El congrés -que se celebrarà del 22 al 24 de novembre de 2023- estudiarà el cas específic de Tarraco, però també el d’Empúries, la vall de l’Ebre i el Maresme i els casos d’altres grans ciutats d’Hispània, com Mèrida, Còrdova i Cartagena, i les cases itàliques originals. Hi haurà una dotzena de ponències que mostraran les últimes recerques en aquest camp i, pel que fa a les comunicacions, al gener se n’obrirà una convocatòria adreçada a investigadors de tot el món. Ruiz de Arbulo i Palet han remarcat la importància de Tarraco Biennal com a “cita acadèmica de referència amb projecció internacional” que aplega totes les institucions i entitats implicades en la conservació i difusió del patrimoni de Tarragona. Els congressos van néixer fa onze anys per iniciativa de la Fundació Privada Mútua Catalana i s’han convocat regularment, malgrat la pandèmia.

Tarraco Biennal aprofita l’any entre congressos per presentar el llibre de les actes de la trobada anterior. En aquesta ocasió, han editat un volum dedicat als ports romans que es van analitzar l’any passat. La presentació del llibre tindrà lloc aquest dimecres 23 de novembre a les 19:30 h a la sala d’actes del departament de Cultura de la Generalitat amb la participació, entre d’altres, del president del Port de Tarragona, Saül Garreta; el vicerector de Compromís Social i Sostenibilitat de la URV, Jordi Diloli; el conseller de Patrimoni de l’Ajuntament de Tarragona, Hernan Pinedo, i la directora dels serveis territorials de Cultura, Lurdes Malgrat.

En total se n’han editat 400 exemplars i s’enviaran a 120 institucions i universitats de tot el món. Però les actes també es poden consultar lliurement en format digital a la pàgina www.tarracobiennal.com.

Premi Patrimoni Mundial concedit per l’Ajuntament de Tarragona

Tarraco Biennal és un esdeveniment que enguany ha estat distingit amb el Premi Patrimoni Mundial que concedeix l’Ajuntament de Tarragona. El guardó vol reconèixer aquelles accions que han permès la conservació, preservació i difusió del patrimoni de la ciutat i es lliura cada any coincidint amb el 30 de novembre, aniversari de la declaració de la Unesco al conjunt de Tarraco. En la roda de premsa d’aquest dilluns, Ruiz de Arbulo i Palet han mostrat la seva “satisfacció” pel reconeixement a la tasca desenvolupada els darrers anys.

Els congressos de Tarraco Biennal són una activitat científica organitzada per la Universitat Rovira i Virgili i l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica, amb la col·laboració dels Serveis Territorials d’Arqueologia de la Generalitat de Catalunya, Museu d’Història de Tarragona, Museu Nacional Arqueològic de Tarragona, Museus Diocesans de Tarragona i Reial Societat Arqueològica Tarraconense. Compta amb el patrocini de la Fundació Privada Mútua Catalana, l’Ajuntament de Tarragona i Port de Tarragona.