19/04/2017

L’economia circular centra la desena edició de les jornades sobre Química Verda

La sostenibilitat és l’eix de les activitats que s’han inaugurat amb una xerrada de Miquel A. Torres sobre la viticultura i el canvi climàtic

La conferència inaugural de les jornades va anar a càrrec de Miquel A. Torres.

L’economia circular és un dels pilars de la sostenibilitat i una estratègia que té per objectiu reduir l’entrada dels materials i la producció de deixalles. Amb reciclar o reutilitzar no n’hi ha prou, el que es proposa  és repensar el producte des del principi: des del disseny per fer-lo més sostenible a l’hora de produir-lo, transportar-lo, fins a garantir-li una segona vida a través del reciclatge o la reutilització. De fet, el concepte de l’economia circular cada vegada està més present a la societat ja que la normativa europea és més exigent pel que fa a l’emissió de gasos d’efecte hivernacle, la utilització de recursos naturals i la generació de residus i també per conscienciació social.

D’esquerra a dreta: Josep Oliveres, en representació de la Càtedra DOW/URV; Yolanda Cesteros, degana de la Facultat de Química, i Xavier López, membre de la comissió organitzadora de les jornades.

Aquest tema és l’eix vertebrador de la desena edició de les jornades de Química Verda que organitza la Facultat de Química des de dimarts, 18 d’abril i fins dilluns vinent, dia 24. S’hi ha inscrit un centenar d’estudiants dels graus de  Química, Bioquímica i Biologia Molecular i del doble grau de Bioquímica i Biologia Molecular-Biotecnologia. S’hi fan taules rodones, xerrades,  projeccions i tallers, tots centrats en la posada en valor dels principis de la sostenibilitat i del respecte al medi ambient.

El canvi climàtic i la viticultura

La conferència inaugural de les jornades que es va fer aquest dimecres va anar a càrrec de Miquel A. Torres, responsable actualment de l’àrea de medi ambient de Bodegas Torres. La seva xerrada va girar al voltant dels efectes del canvi climàtic i del conseqüent increment de gasos d’efecte hivernacle. Torres va explicar que actualment ja es comença la verema uns 15 dies abans del que és habitual i va exposar quines accions s’estan fent a les seves bodegues per fomentar la sostenibilitat i per evitar els efectes del canvi climàtic en tots els processos: adaptar les vinyes per retardar la maduració del raïm, acumular l’aigua de l’hivern per regar els estius, recuperar varietats més acostumades a períodes càlids, reciclar l’aigua per fer la neteja, comprar vinyes de més alçada i treballar amb la biomassa, entre molts d’altres. Torres va demanar als estudiants i investigadors que omplien la seva xerrada que pensessin que es pot fer des de la química per facilitar la captura de CO2 i reduir les emissions.

Les jornades finalitzaran el proper dilluns amb un taller de projectes d’innovació industrial en què hi participaran Alfred Arias i Verónica Gómez, de Dow Chemical; Jaime Palacín, de Clariant, i Xavier Rius, de l’empresa Citysens.

Premis del concurs de fotografia

La Càtedra DOW/URV de desenvolupament Sostenible ha col·laborat un any més en la celebració de les jornades. Enguany, el concurs de fotografia ha tingut com a tema l’economia circular, el mateix de les jornades.

Imatge dels premiats en el concurs de la Càtedra DOW/URV de Desenvolupament Sostenible, amb les seves fotografies.

El primer premi ha estat per Daniel Fernández, per la fotografia que porta per lema “Código de barras de la economía lineal”. La segona premiada ha estat Raquel Santos, per  la fotografia  “Shared circular salad”, i ell tercer premi se l’ha endut Diana Tapusa, per la fotografia que porta per títol “El futur del planeta està en les nostres mans”.

Consultar el programa