16/02/2023

Les XVI Jornades sobre Química Verda tracten la relació entre l’ètica i la química

S’adrecen als estudiants perquè adquireixin coneixements relacionats amb la química verda i participin en debats sobre el futur professional en aquest àmbit

José Ramón Bertomeu Sánchez, catedràtic d’Història de la Ciència de la Universitat de València, durant la conferència “Agnotologia, violència lenta i justícia ambiental: Pensar els productes tòxics amb perspectiva històrica” a les Jornades de Química Verda de la Facultat de Química.

Les XVI Jornades sobre Química Verda, que tenen tenen lloc els lloc els dies 13, 14 i 28 de febrer a la Facultat de Química de la URV, s’adrecen als estudiants que volen adquirir coneixements relacionats amb la química verda i participar en debats sobre el futur professional en aquest àmbit.

El lema escollit per enguany és “Ètica i Química” per això al llarg de les jornades s’ha discutit i raonat sobre la responsabilitat dels químics i les indústries químiques en diferents aspectes controvertits del passat segle XX, com ara el desenvolupament d’armament químic, vessaments, accidents químics o llançaments al mercat de productes químics perniciosos per la salut i el medi ambient, entre d’altres. Aquesta reflexió ha de contribuir a reforçar positivament les competències ètiques i morals com a científics i ciutadans.

La inauguració de les Jornades sobre Química Verda ha tingut lloc aquest dimarts dia 14 de febrer a la Facultat de Química, en un acte presidit pel degà de la facultat, Joan J. Carvajal, i per la coordinadora de la comissió de les Jornades, M. Cinta Pujol. Durant l’acte s’ha impartit la conferència “Agnotologia, violència lenta i justícia ambiental: Pensar els productes tòxics amb perspectiva històrica”, que ha anat a càrrec de José Ramón Bertomeu Sánchez, catedràtic d’Història de la Ciència de la Universitat de València.

El ponent José Ramón Bertomeu impartint la conferència inaugural de les XVI Jornades sobre Química Verda. Està acompanyat pel degà de la Facultat de Química i per la coordinadora de la comissió de les Jornades.

La primera activitat ha estat la visita per part dels estudiants a les instal·lacions de dues empreses del sector, Covestro i Dow.

Visita dels estudiants de la Facultat de Química a l’empresa Covestro.
Un dels grups d’estudiants de la Facultat de Química visitant l’empresa Dow.

Les activitats de les jornades han continuat amb la projecció del documental Dirty Money: emissions de NOx i un debat posterior i finalitzaran el proper 28 de febrer amb un taller d’anàlisi de casos inspirat en el llibre Ethics of Chemistry From Poison Gas to Climate Engineering.