23/12/2020

L’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura col·laborarà en la restauració del Panteó Boule del Cementiri General de Reus

Els arquitectes Sergio Coll i Agustí Costa faran l'estudi global del mausoleu, així com la seva diagnosi, proposta d'intervenció i seguiment tècnic de les obres

Acte de signatura de l'acord de col.laboració entre Serveis Funeraris Reus i Baix Camp i l'Escola Tècnica d'Arquitectura de la URV.

El Cementiri General de Reus es troba immers en la commemoració del 150 aniversari de la seva creació i per tal de donar la màxima rellevància a aquest fet, s’han posat en marxa tot un seguit d’iniciatives que s’allargaran fins el mes de juny de l’any 2021. Una d’aquestes actuacions serà la restauració del Panteó Boule, un dels monuments funeraris més representatius del cementiri reusenc, construït l’any 1882 sota la influència de l’estil neoclàssic. Per tal de fer efectiva aquesta obra de recuperació, Serveis Funeraris Reus i Baix Camp ha signat un acord de col·laboració amb l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la Universitat Rovira i Virgili, que se n’encarregarà de fer-ne l’estudi global, la diagnosi del seu estat actual, la proposta de la seva intervenció, i el seguiment tècnic durant la seva execució.

Una acord que s’ha coordinat i signat entre la regidora Montserrat Flores Juanpere i els doctors en arquitectura Sergio Coll Pla i Agustí Costa Jover, investigadors del centre universitari.

El Panteó Boule va ser construït  finals de segle XIX (1882) per Francesc Blanc i Pons. En aquest cas concret, l’empresari Josep Boule, nascut a França però arrelat a Reus, va escollir pel seu panteó una construcció de marbre blanc, amb una planta centralitzada quadrangular, amb una simetria radial. Continuant amb la descripció d’aquest monument funerari, cal explicar que per accedir-hi, s’han de pujar tres esglaons -també de marbre d’una sola peça- i que condueixen a una entrada amb una porta amb un arc de mig punt flamíger a sobre. Unes columnes adossades de capitells corintis amb decoració, completen l’arquitectura d’entrada al citat panteó.

De les seves característiques decoratives en destaca també una rosassa de sis puntes, que incorpora la identificació de la propietat: ‘Boule y familia’. Sobre la porta s’accés s’hi troba un àngel intercessor que ensenya “les súpliques dels justos que presenta davant la divinitat”. L’interior del panteó està il·luminat per dos finestrals laterals amb vitralls (de vidre policromat) que condueixen la llum del centre de la cripta. Una cúpula de base octogonal cobreix el conjunt i, a sobre, hi descansa una creu que corona el monument. La cúpula està envoltada per les tres virtuts teologals: es tracta de tres figures femenines que representen la fe, l’esperança i la caritat.

Panteó Boule

Pel que fa a la part tècnica de l’acord signat amb l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura, aquest es desenvoluparà en tres fases: una primera destinada a analitzar i avaluar la situació actual de la construcció i determinar-ne les seves patologies potencials, una segona dedicada a l’estudi en profunditat dels materials petris per tal d’establir les directrius de conservació i restauració, i una tercera sobre la proposta d’intervenció i l’assessorament tècnic durant el desenvolupament de l’obra a realitzar. Cal remarcar que la segona fase es portarà a terme amb la col·laboració de l’Escola Politècnica Superior d’Edificació de Barcelona de la UPC, especialitzada en el camp dels materials de construcció.

Montserrat Flores Joanpere, consellera responsable de Serveis Municipals Reus i Baix Camp, afirma que “aquest projecte significa un pas més en la valorització patrimonial del Cementiri General de Reus, que SFRBC va encetar fa més d’una dècada i que ha portat el cementiri a rebre diversos premis. I celebro que el projecte signifiqui l’inici de la col·laboració amb la URV en l’estudi i restauració del patrimoni material funerari”.

Per la seva banda, la rectora de la URV, María José Figueras, ha destacat la participació de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura (ETSA) en el projecte de restauració del Panteó Boule del Cementiri General de Reus. “Una de les principals missions de la Universitat és aportar el seu coneixement al territori. Celebro i agraeixo que s’hagi comptat amb la URV a l’hora de recuperar un element patrimonial de tanta importància a Reus com és el panteó familiar d’una de les personalitats il·lustres de la ciutat com va ser l’empresari d’origen francès Josep Boule”.