Notes de premsa 22/07/2020

L’investigador Jordi Salas-Salvadó, guardonat amb la Medalla Narcís Monturiol al mèrit científic i tecnològic

El Govern ha aprovat la concessió d'aquest reconeixement, que distingeix les persones i entitats per la seva contribució destacada al desenvolupament de la ciència i la tecnologia a Catalunya

El catedràtic i director de la Unitat de Nutrició Humana de la URV, Jordi Salas-Salvadó, ha estat una de les deus personalitats del món de la recerca guardonades amb la Medalla Narcís Monturiol al mèrit científic i tecnològic. Aquest reconeixement, que atorga la Generalitat de Catalunya des de l’any 1982, distingeix les persones i entitats per la seva contribució destacada al desenvolupament de la ciència i la tecnologia a Catalunya. El Govern també ha atorgat la Placa Narcís Monturiol, que reconeix una institució del país, a l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO). La resta de personalitats que rebran la Medalla Narcís Monturiol són: Ramon Brugada i Terradellas , Paul Christou, M. Teresa Espinal i Farré, Manel Esteller Badosa, Pilar Garcia Almirall, Paloma Mas, Victoria Reyes García, Josep Samitier i Martí i Sebastià Xambó Descamps.

Jordi Salas-Salvadó és catedràtic de Nutrició i Bromatologia de la URV, investigador del Departament de Bioquímica i Biotecnologia, responsable de la Unitat de Nutrició Humana de la URV, i investigador ICREA Acadèmia. La seva recerca se centra principalment en l’avaluació de l’efecte de la dieta mediterrània, en l’obesitat, la diabetis, la síndrome metabòlica i la malaltia cardiovascular.

Una de les seves principals línies de recerca tracta d’investigar els efectes de la dieta mediterrània sobre el risc cardiovascular i les malalties metabòliques i ha impulsat l’estudi Predimed, l’assaig clínic més gran fet fins ara sobre nutrició, que ha demostrat que la dieta mediterrània suplementada amb oli d’oliva verge i fruita seca és capaç de reduir la incidència de problemes cardiovasculars. Després de pràcticament cinc anys, s’ha vist que aquesta dieta redueix fins a un 30% el risc d’infart de miocardi, ictus o mort cardiovascular. Actualment és el coordinador de l’estudi Predimed Plus en què participen prop de 200 investigadors i es porta a terme en col·laboració amb 31 grups de recerca repartits per tot l’Estat espanyol. És un assaig clínic d’intervenció nutricional que inclou més de 6.700 homes i dones entre 55-80 anys amb obesitat i síndrome metabòlica.

Salas és també director clínic de Nutrició del Servei de Medicina Interna de l’Hospital Universitari Sant Joan de Reus, investigador principal de la xarxa CIBERobn i sotsdirector de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili. A més, és membre de la Xarxa d’Experts de l’Agència de Salut Pública de Catalunya i director del Centre Català de la Nutrició de l’Institut d’Estudis Catalans (CCNIEC), l’objectiu del qual és contribuir a avançar en la recerca en nutrició i millorar la qualitat de la informació i de la formació de la societat en aquesta àrea. L’investigador és, entre altres, membre numerari de la Secció de Ciències Biològiques de l’Institut d’Estudis Catalans, membre corresponent de la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya i Chairman del World Forum for Nutrition Research and Dissemination, comitè d’experts internacional sota el paraigua de l’International Nut Council (INC) per a la promoció i desenvolupament de la recerca en fruita seca i salut, així com la seva divulgació.

El catedràtic i director de la Unitat de Nutrició Humana de la URV figura a la llista dels científics més influents a nivell mundial per l’impacte de la seva recerca, segons el llistat “Highly Cited Researchers 2019″. Els articles de Salas-Salvadó han estat citats en més de 42.000 ocasions i té un índex h de 88, és a dir, 88 dels seus articles han estat citats 88 vegades o més.

Amb la resolució aprovada pel Govern, s’han atorgat un total de 291 Medalles Narcís Monturiol (227 a homes i 64 a dones), mentre que les institucions guardonades amb la Placa Narcís Monturiol han estat quaranta-sis. Les persones i les institucions guardonades abasten tots els àmbits del coneixement, des de les ciències de la vida i de la salut fins a les humanitats i les ciències socials, passant per l’arquitectura, l’enginyeria i la resta de ciències. Com l’any 2019, quan les medalles es van lliurar a vuit dones i onze homes , aquest 2020 es continua avançant en el camí cap a l’equilibri de gènere del sistema català d’R+D, integrat en més d’un 42% per dones.