13/11/2023

La lluita contra el canvi climàtic, tema central dels tallers URV-AEQT de la Setmana de la Ciència

Més d'un miler d'alumnes de primària i secundària participaran en una nova edició d’aquesta activitat divulgativa

Durant les dues propers setmanes, més de 1.100 alumnes de primària i secundària de 19 centres educatius del Camp de Tarragona passaran pel campus Sescelades de la URV per participar en una nova edició dels tallers URV-AEQT que es fan en el marc de la Setmana de la Ciència 2023. Aquesta activitat proposa diferents experiments científics, que enguany estan centrats en la lluita contra el canvi climàtic, amb la finalitat de desenvolupar consciència, coneixement i comprensió sobre les causes del canvi climàtic i sobre mètodes de captació i reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle.

Aquest dilluns s’ha celebrat l’acte oficial d’inauguració dels tallers, que acabaran el divendres dia 24 després de dues setmanes d’activitat al campus. Aquesta iniciativa, que la Universitat Rovira i Virgili ofereix des del 2014 amb el suport de l’AEQT -amb l’única interrupció de l’any 2020, com a conseqüència de la pandèmia-, té com a finalitat aproximar el jovent a diversos continguts relacionats amb la química i la tecnologia d’una manera planera i atractiva, per tal que coneguin les aportacions de la química a la qualitat de vida de les persones i al medi, i despertar vocacions científiques.

A l’edició d’enguany l’alumnat farà experiments relacionats amb l’origen de les emissions de CO2, amb l’efecte de l‘increment de CO2 atmosfèric, amb els sistemes de captació de CO2 com la fixació per biomassa i el rentat de gasos industrials i amb la reducció d’emissions a través de l’aïllament tèrmic.

Primers participants als tallers URV-AEQT de la Setmana de la Ciència al campus Sescelades.

En l’acte de presentació de l’activitat, la directora gerent de l’AEQT, Maria Mas, ha destacat la importància que té pel sector apropar la química a la gent més jove: “La ciència i la recerca estan en la base de la indústria química, i també d’aquests tallers, per això els hi donem ple suport”. Segons Mas, “necessitem que el jovent del nostre territori conegui i s’interessi per la ciència i per la química, i per això apostem per activitats que fomentin les vocacions científiques”.

De la seva banda, el rector de la URV, Josep Pallarès, ha destacat que esdeveniments com la Setmana de la Ciència són “activitats imprescindibles per fer arribar el coneixement a la societat, tant a públic escolar, com és el cas d’aquests tallers o dels que es fan en el marc del programa Fem Recerca!. Però també de les rutes científiques o de les xerrades i tallers que s’organitzen al Campus Extens de la URV per estendre el coneixement a tot el territori”.  El rector també ha agraït el suport de l’AEQT com a “aliat estratègic en molts àmbits de la nostra activitat docent, de recerca, de transferència del coneixement i de compromís social”.

A l’acte també ha participat l’Ambaixador STEAMcat, dels SSTT d’Educació a Tarragona, Enric Bolaño; el vicepresident de l’AEQT, Eduardo Sañudo; el director de l’ETSE, Angel Cid-Pastor; el director de l’ETSEQ, Ioanis Katakis i el degà de la Facultat d’Enologia, Manuel Suárez.