13/03/2017

L’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València actua pels 25 anys de la URV

Prop de 500 persones van assistir al concert que va fer al Teatre Auditori de Salou

L'auditori de Salou es va omplir de gom a gom pel concert del dissabte 11 de març.

L’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València, dirigida per Hilari Garcia, va actuar al Teatre Auditori de Salou el dissabte 11 de març, en el marc del 25è aniversari de la URV i de la gira de concerts d’intercanvi amb les orquestres de la UB i de la URV. Les tres orquestres fornem part de la xarxa Sinergia.

El concert, de caràcter gratuït, el van seguir prop de 500 persones que ocupaven tot l’aforament de la sala. La formació filharmònica valenciana universitària, creada l’any 1995, compta amb una plantilla de 80 joves músics, majoritàriament universitaris, amb una edat mitjana de 20 anys; i amb personal tècnic i de suport administratiu.

En el concert de dissabte, van interpretar tres obres: Documental valenciana (1936), una obra composta pel músic valencià Manuel Palau (1893-1967) per a la pel·lícula documental Valencia y sus flores de CIFESA; la suite Masquerade (1941) de Aram Ílitx Khatxaturian (1903-1978) i la Simfonia núm. 2 en mi menor, Op. 27’ (1908) de Serguei Rakhmàninov (1873-1943).

El programa del concert

Documental valenciana es caracteritza per la seua estètica postromàntica, en contraposició amb les avantguardes que tenien lloc en el panorama artístic durant aquestes primeres dècades del segle.  L’Orquestra recorda així Manuel Palau, l’any en què es compleix el cinquantenari del seu decés, un compositor valencià que no ha estat prou reivindicat, amb una estètica que s’enquadra en la línia de compositors contemporanis europeus més coneguts com Maurice Ravel o Manuel de Falla.

Pel que fa a les altres dues obres, tot i estar dins del mateix estil tradicional i romàntic, fora de les avantguardes, els mons de Khatxaturian i Rakhmàninov són totalment diferents. Tot dos compositors van viure de prop la Revolució Russa i l’antiga URSS, però van tenir trajectòries molt diferents. Així, mentre Khatxaturian va ser un músic del règim, Rakhmàninov, un dels últims grans compositors romàntics, va emigrar als Estats Units en esclatar la Revolució Russa el 1917, i no va tenir cap tipus de relació amb el món musical soviètic.

L’Orquestra va interpretar tres obres durant el concert, que va durar dues hores.

Amb la seva creació, l’Orquestra Filharmònica de València vol proporcionar una formació d’alta qualitat en interpretació orquestral, amb professorat especialitzat per a cada una de les famílies instrumentals. Des que es va fundar fins a l’any 2010 va estar dirigida per Cristóbal Soler i des de 2011 n’és el director titular Hilari Garcia. Nascut a la Pobla Llarga el 1975, va estudiar  al Conservatori Superior de Música Joaquín Rodrigo de València i va ampliar estudis a l’Haute École de Musique de Ginebra. Ha dirigit nombroses orquestres estatals i internacionals, com l’Orquestra de València, la Joven Orquesta Nacional de España, la Joven Orquesta i Coro de Centroamérica o la Palestine Youth Orquestra.

La Universitat de València coordina el projecte Sinergia, la Xarxa d’Orquestres Universitàries Espanyoles nascuda el 2015 amb l’objectiu de compartir informació, gestió, producció, formació, etc, entre les orquestres universitàries espanyoles per a la producció conjunta d’activitats.