07/05/2021

Manuel Suárez és el nou degà de la Facultat d’Enologia de la URV

Proposa mantenir l’excel·lència del centre com un referent docent en l’àmbit de l’enologia i la biotecnologia, així com potenciar la seva internacionalització i la transferència de coneixement

El nou degà de la Facultat d'Enologia, Manuel Suárez.

Manuel Suárez ha estat escollit com a nou degà de la Facultat d’Enologia de la Universitat Rovira i Virgili amb 22 vots a favor, vuit en blanc i una abstenció. Ha estat la única candidatura que s’ha presentat però que, segons Suárez, ha estat molt ben rebuda per la Junta de Facultat, que ha valorat positivament el relleu generacional que suposa una candidatura jove com la seva. L’investigador i docent, enginyer agrònom de formació, forma part de la URV des del 2010, on també ha exercit càrrecs de gestió.

Suárez prendrà el relleu a Joan Miquel Canals, que ha estat al capdavant de la Facultat d’Enologia durant vuit anys. El nou degà ha volgut destacar i reconèixer “la gran tasca que ha dut a terme l’anterior equip de deganat per fer de la Facultat un referent” i que precisament per la seva bona feina, la seva proposta de govern és “continuista”.

El degà vol mantenir l’excel·lència de la Facultat d’Enologia, que en paraules seves és “un referent de la URV tant a escala catalana com estatal, a nivell de docència i en l’àmbit de l’enologia i la biotecnologia”. Amb aquesta finalitat, el primer que proposa és acreditar la gestió de qualitat del centre amb l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU). Seria la segona facultat de la URV en tenir aquesta acreditació, junt amb la de Química.

L’equip deganal liderat per Suárez aposta per potenciar la internacionalització del centre i establir aliances amb universitats llatinoamericanes, per promocionar de forma virtual programes docents com el màster en begudes fermentades. També proposa posar en valor l’expertesa en biotecnologia de la Facultat establint vincles amb universitats europees i extracomunitàries.

Suárez ha explicat que des de la Facultat volen potenciar polítiques d’igualtat. Diu que, en aquest sentit, en el món de l’enologia hi ha encara molt camí per recórrer: “Quan parlem d’enòlegs encara ens imaginem un home en una bodega, quan en realitat tenim moltes enòlogues molt bones a Catalunya”. El degà esmenta que, tot i això, l’estudiantat del centre té una bona paritat de sexes i que, de fet, en el grau en Biotecnologia fins i tot hi acostuma a haver més dones que homes.

Manuel Suárez es va llicenciar en Enginyeria Agrònoma a la Universitat de Lleida. Va ser amb la seva tesi doctoral que es va endinsar en l’àmbit de la biotecnologia. El 2010, va entrar com a investigador postdoctoral al Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV i al cap de dos anys va començar a exercir la docència com a professor visitant. Des de llavors, ha seguit fent de docent sempre vinculat a la Facultat d’Enologia. El 2018 va rebre el reconeixement de la Universitat a l’excel·lència docent.

A nivell de recerca, forma part del grup de Nutrigenòmica que investiga com els components dels aliments són capaços de modular l’expressió dels gens. Ha dirigit dues tesis i actualment en supervisa quatre més. També ha exercit càrrecs de gestió, el de responsable de qualitat del grup de recerca nutrigenòmica, el de coordinador del programa de doctorat de Nutrició i Metabolisme i el de coordinador URV del doctorat interuniversitari de Nutrigenòmica i Nutrició Personalitzada.