12/05/2023

Marta Calull, nova directora de la Càtedra URV per a l’Estudi del Fet Casteller

La catedràtica en química analítica substitueix en el càrrec Alfons González Bondia, professor del Departament de Dret Públic de la Universitat

La professora i investigadora del Departament de Química Analítica i Química Orgànica de la URV, Marta Calull, és la nova directora de la Càtedra URV per a l’Estudi del Fet Casteller. Catedràtica en Química, agafa el relleu de qui en va ser director fins el passat mes d’abril, el professor del Departament de Dret Públic Alfons González Bondia.

La càtedra treballa per impulsar un espai per promoure el coneixement, la recerca, la transferència i el debat científic sobre el fet casteller, així com crear un espai de formació per a futurs investigadors i experts en matèria de castells. L’objectiu és fer-ho a partir, entre d’altres, d’accions de suport a la recerca de batxillerat i universitària i de l’elaboració i difusió de materials didàctics i divulgatius, com ara la redacció de guies didàctiques per a secundària.

També manté la seva voluntat de continuar treballant estretament en el projecte Castells de Ciència, impulsat per la Unitat de Comunicació i Divulgació de la Ciència de la URV, a través del qual es fa divulgació de conceptes científics des de diferents disciplines amb els castells com a fil conductor. El projecte es va presentar a principis de 2022, durant el qual Calull hi van tenir una intervenció destacada -va participar amb la redacció d’un article divulgatiu i impartint una xerrada sobre castells i ciència- i ara ja s’ha iniciat una segona temporada.

Des de la càtedra també es treballa per promocionar l’estudi, inventari, catalogació i difusió dels arxius castellers i col·laborar en la salvaguarda dels castells com a patrimoni cultural immaterial de la humanitat. També es contempla fer recerca en l’àmbit de la seguretat i la prevenció de les lesions. El conjunt d’accions previstes -sempre treballant per l’aplicació de la perspectiva de gènere- inclou activitats relacionades amb la salvaguarda del patrimoni immaterial de la humanitat i la generació de publicacions relacionades amb el fet casteller, així com la creació d’un fons bibliogràfic.

Castellera, investigadora i divulgadora

Castellera de la colla Xiquets de Tarragona i apassionada per la divulgació, Marta Calull centra la seva recerca en desenvolupar mètodes analítics per identificar drogues d’abús en mostres ambientals i biològiques a través de l’ús de tècniques cromatogràfiques.

Ha estat coordinadora de la Facultat de Química amb els Centres de Secundària i, fins ara, ha exercit com a sotsdirectora de la Càtedra. Participa en diferents activitats de divulgació científica, com el projecte Castells de Ciència, en el què aborda dos temes: la química dels castells i què són i quin paper tenen els neurotransmissors en relació amb la pràctica castellera.

Altres projectes en els què ha participat fent divulgació del seu coneixement són Aperitius de Ciència, EstiURV, Repte Experimenta, Fem Recerca i també participa en tallers per a centres de secundària i xerrades divulgatives, algunes d’elles també centrades en la ciència dels castells.

La Càtedra URV per a l’Estudi del Fet Casteller està formada per la Universitat, la Colla Vella dels Xiquets de Valls i la Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya, que es mantenen a dia d’avui.