04/10/2023

Més de 2.200 alumnes han participat en les activitats del Laboratori d’Innovació per a l’Educació Mediambiental al Campus Terres de l’Ebre

Entre els cursos 2021-2022 i 2022-2023, 2.282 alumnes d’Educació Infantil i Primària de 25 centres educatius de la demarcació han realitzat activitats de conscienciació mediambiental a les instal·lacions del campus ebrenc

Activitats formatives al Laboratori d’Innovació per a l’Educació Mediambiental (LIEM) del Campus Terres de l’Ebre

Dos cursos després de la seva creació, 2.282 alumnes i 297 professors d’Educació Infantil i Primària han realitzat activitats formatives al Laboratori d’Innovació per a l’Educació Mediambiental (LIEM) del Campus Terres de l’Ebre de la Universitat Rovira i Virgili (URV). Així, l’alumnat de 25 centres educatius de la demarcació de Tarragona ha gaudit de les activitats que possibilita aquest laboratori, les quals es basen en una metodologia participativa enfocada a conscienciar sobre la importància de tenir cura del medi ambient.

Josep Holgado, professor del Campus Terres de l’Ebre i investigador responsable del LIEM, destaca que els impactes del LIEM per als estudiants són “la incorporació de les últimes tecnologies (realitat augmentada, 3D i immersiva) en la formació i el foment d’una educació diferenciadora i continua al servei de l’educació mediambiental”.

Alumne fent ús de les ulleres de realitat virtual durant una activitat a l’Aula Idees.

La raó de ser d’aquesta instal·lació és generar canvis en la societat per fomentar l’apreciació de la sostenibilitat i el compromís amb el medi ambient a través de la innovació i l’ús d’eines tecnològiques. Per això el LIEM ofereix un entorn d’aprenentatge on s’interactua amb recursos relacionats amb les Tecnologies de l’Aprenentatge i el Coneixement (TAC) i el medi ambient.

L’espai es divideix en quatre zones: la Zona Thinking, la Zona Design, la Zona Maker i la Zona Stage, en les quals l’alumnat del LIEM treballa tant de manera individual com col·lectiva, combina les intel·ligències múltiples i dissenya entorns, experiències i trajectòries d’aprenentatge incorporant les últimes tecnologies (realitat augmentada, 3D, immersiva) amb simulacions relacionades amb conceptes mediambientals.

Holgado destaca que el LIEM “contribueix a augmentar la capacitat d’atendre la diversitat d’usuaris, ja que s’adapta més fàcilment als diferents ritmes de desenvolupament i aprenentatge. És més l’entorn digital ofereix recursos interactius que afavoreixen les possibilitats d’aprenentatge col·laboratiu i cooperatiu entre iguals.

Més enllà dels usuaris finals, per a l’alumnat en etapa universitària, el LIEM esdevé un laboratori d’investigació que afavoreix el procés d’ensenyament i aprenentatge dels estudiants dels graus d’educació del Campus Terres de l’Ebre. En aquest sentit, Holgado explica que “ha aportat un distintiu de qualitat a l’estudiantat dels graus del campus que ha afavorit molt positivament la seva competència digital docent”.

“S’han complert les expectatives en termes de formació inicial, contínua i permanent amb centres educatius, entitats, institucions i empreses i, fins i tot, ens estem plantejant propostes més ambicioses com establir acords internacionals per compartir el coneixement”, afegeix el responsable del projecte.

El projecte ubicat a l’Aula Idees del Campus Terres de l’Ebre, va iniciar-se l’any 2019 i té previst que finalitzi aquest 2023. Fins al moment s’han realitzat tres accions: el disseny del laboratori, la creació de materials adreçats als usuaris del LIEM i la posada en marxa de les activitats.

El LIEM és un Projecte d’especialització i competitivitat (PECT) Ebre Bioterritori, emmarcat en la RIS3CAT, que ha estat finançat amb Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Unió Europea dins el PO FEDER de Catalunya 2014-2020 i cofinançat per la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Tarragona.