27/11/2023

Mònica Pons, investigadora predoctoral de la URV, rep dos premis de la Societat Americana de Criminologia per la seva recerca sobre el tràfic d’angula

La investigadora ha rebut dues distincions a Filadèlfia, esdevenint la primera parlant no anglesa en ser guardonada a la divisió de criminologia crítica i justícia social

Mònica Pons rebent un dels guardons de la Societat Americana de Criminologia a Filadèlfia, als Estats Units. A l'esquerra de la fotografia, William Moreto de la University of Central Florida, Executive Counselor de la Division on International criminology, i al costat de Mònica Pons, el professor emèrit Philip Reichel de la University of Northern Colorado, chair de la Division on International Criminology.

La doctoranda Mònica Pons ha recollit dos premis al millor article escrit per estudiants de doctorat al 78è Congrés de la Societat Americana de Criminologia que ha tingut lloc a Filadèlfia, als Estats Units. Els premis, un atorgat per a la Divisió de Criminologia Crítica i Justícia Social (DCCSJ) i l’altre per a la Divisió de Criminologia Internacional (DIC), s’emmarquen en la línia de recerca de la investigadora a la universitat, el comerç il·legal d’angula europea.

Tot i pertànyer a una mateixa línia de recerca, els treballs presenten enfocaments diferents. D’una banda, en l’article premiat per la DCCSJ, Mònica Pons ha presentat una peça en què defensa que durant el tràfic i comerç d’angules (i altres animals no-humans), no es té en compte la violència que s’exerceix contra aquests animals traficats. Es fa referència a les males condicions en què són alimentades i tractades, o la tortura en la forma de matar-les. Per això, planteja la possibilitat de donar veu a les espècies víctimes del comerç il·legal en la recerca criminològica. Cal destacar que amb aquest premi, Mònica Pons ha esdevingut la primera guardonada de parla no anglesa en la història dels premis.

Angula, espècie de peix en perill d’extinció, fotografiada per Mònica Pons durant el treball de camp de la seva recerca

D’altra banda, a l’article de la DIC, la doctoranda ha presentat una peça de naturalesa més pràctica. En aquest cas, la investigadora analitza les diferències culturals, econòmiques, legals i polítiques a escala global que faciliten el tràfic d’angula i presenta les lliçons apreses des d’Espanya per ajudar  a aturar aquest mercat il·legal. En aquest article, la doctoranda subratlla el tràfic d’angules com un dels factors responsables de l’extinció de l’anguila europea.

La investigadora ha destacat la càlida benvinguda que ha rebut en ambdós lliuraments. “Els acadèmics són gent molt acollidora, no he sentit que hi hagués jerarquies”, observa. Els premis suposen un reconeixement a la tasca de Mònica Pons esdevenint la primera espanyola a rebre aquesta distinció. “Estic molt orgullosa de rebre aquest premi, sento que m’ha tocat la loteria”, comenta. No és el primer accèssit que rep, ja que l’any 2022 ja va ser guardonada per la Societat Espanyola de Criminologia amb el premi a Jove Investigadora – Cristina Rechea.

Actualment, Mònica Pons realitza la tesi doctoral al programa de doctorat en Dret de la URV sota la supervisió de Maria Marquès i Tanya Wyatt. Els propers passos de la jove investigadora es concentren en la presentació i defensa de la tesi doctoral l’any 2024.