18/07/2022

Mor l’escriptor Xavier Amorós, doctor honoris causa per la URV

Va destacar com a poeta i especialment per les cròniques en forma de memòria novel·lada, així com per la seva lluita antifranquista

Xavier Amorós durant l'acte d'investidura com a doctor honoris causa a la Universitat.

L’escriptor Xavier Amorós ha mort als 99 anys aquest 18 de juliol. Nascut a Reus l’abril de 1923, Amorós va cultivar la poesia, especialment en les primeres dècades com a escriptor, i als anys 80 s’inicià com a prosista. En destaquen les cròniques en forma de memòria novel·lada i les cròniques de la vida quotidiana a Reus, que el converteixen en un testimoni del segle XX en aquesta ciutat. Amorós va rebre diversos premis literaris, com el Carles Riba (1964) per Qui enganya, para i el Premi de Literatura Catalana de poesia de la Generalitat (1983) per Poemes (1959-1964).

Xavier Amorós va obtenir la Creu de Sant Jordi i va ser nomenat doctor honoris causa per la Universitat Rovira i Virgili el 23 de febrer de 2004, juntament amb Josep Anton Baixeras i Josep Subirats, i amb la professora de la URV, Joana Zaragoza, com a padrina. Zaragoza va destacar-ne, a més de la seva vesant literària, el seu compromís amb la lluita per la democràcia, mantenint l’activitat cultural antifranquista, formant part de l’Assemblea de Catalunya i a cavall dels 80 i 90 en què va ser senador pel PSC-PSOE.

El discurs complet de Xavier Amorós del dia de la seva investidura i la laudatio que en va fer Joana Zaragoza es poden llegir al web dels honoris causa de la URV.