25/07/2024

La URV implementa un projecte d’innovació docent per integrar la perspectiva de gènere a la docència

Aquesta iniciativa oferirà formació transversal als docents novells i alhora previndrà la violència de gènere

Estudiants de la URV.

“La dinàmica docent, sigui online o presencial, a vegades inclou certs biaixos de gènere, com per exemple que els homes tenen menys vergonya d’aixecar la mà a l’aula o que el mètode d’avaluació tipus test és un format en què aproven més nois que noies”, explica Cilia Willem, directora de la Unitat d’Igualtat. Per reduir els biaixos, la Universitat Rovira i Virgili impulsa una iniciativa pilot per integrar la perspectiva de gènere a les assignatures dels diferents ensenyaments de manera transversal. Es tracta del projecte GEN-Crea, coordinat entre la Unitat d’Igualtat, l’Institut de Ciències de l’Educació i el vicerectorat de Política Acadèmica i Qualitat de la URV, finançat pels ajuts INDOVIG del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya.

A través d’aquesta iniciativa es dissenyaran una sèrie d’eines i mòduls per integrar als cursos de formació que rebran els nous professors lectors. Això els permetrà crear posteriorment activitats i recursos didàctics per incloure la perspectiva de gènere a les aules i, alhora, prevenir la violència de gènere. “Si podem motivar el professorat de la URV a fer aquesta formació, repercutirà positivament en el col·lectiu estudiantil”, afirma Cilia Willem, responsable del projecte GEN-Crea.

El projecte pretén donar resposta a una necessitat en la docència, tal com es va constatar en l’enquesta que es va fer als docents novells per copsar si creien necessari incorporar la perspectiva de gènere i com s’havia de fer. La majoria van respondre que consideraven important incorporar la perspectiva de gènere en les seves assignatures, però no saben com fer-ho.

Les fases

Actualment el projecte es troba en la primera fase per conéixer quins són els temes prioritaris per al personal docent. A més, també s’ha creat un marc teòric i metodològic i s’ha realitzat una anàlisi documental que ha donat lloc a un paquet informatiu inicial per als participants.

En la segona fase, es treballarà en la ideació de les eines a partir de les pròpies propostes del grup pilot, emprant una metodologia de co-creació. A partir d’aquí es crearà un mapa competencial amb aquelles competències que necessita un docent per implementar la perspectiva de gènere i es començaran a desenvolupar les eines.

La tercera i última fase tindrà lloc el febrer del 2025, quan ja s’implementarà per primer cop la formació a un grup més gran. Un cop aquests docents hagin provat i implementat les eines, es farà un seguiment i una avaluació per obtenir millores enfocades al curs 2025-2026.

Com implementar la perspectiva de gènere a la docència?

“Es pot posar més èmfasi en visibilitzar les dones i les seves contribucions al camp, per exemple a través de la bibliografia o lectures obligatòries de l’assignatura, o buscar més exemples de dones en les humanitats per oferir també una mirada de les dones en els productes culturals. Són només alguns dels exemples de com integrar la perspectiva de gènere a la docència i a les aules i com crear entorns d’aprenentatge segurs”, manifesta la directora de la Unitat d’Igualtat. En aquest sentit, existeixen recursos per al professorat, com ara les guies per integrar la perspectiva de gènere a cada àmbit docent, que ha elaborat professorat de les universitats de la Xarxa Vives.

Tot i que pel setembre 2025 s’espera que el grup de nou professorat lector que s’hagi format pugui ja treballar i implantar aquestes eines en la seva docència, l’objectiu a llarg termini és que tots el personal docent pugui rebre aquesta formació per fer de la URV un espai més amable i segur per a les dones i per a tothom.