21/05/2024

‘NORAI, històries a la fresca’: un convit a la lectura i l’oralitat

El cicle, que impulsa l'Ajuntament de Tarragona amb el suport del Departament de Filologia Catalana, és obert a tothom i es farà a diferents barris de la ciutat

Presentació del cicle ‘NORAI, històries a la fresca’, que es farà a Tarragona.

Gaudir de l’oralitat, la lectura i en general, del món literari des de diferents àmbits. Això és el que pretén ‘NORAI, històries a la fresca’, el nou programa que han presentat aquest matí a Torreforta les conselleries de Cultura, Joventut, Cooperació i Centres Cívics de l’Ajuntament de Tarragona. La proposta, oberta a tothom, es desenvoluparà des d’aquest mateix mes de maig fins al mes d’agost en quatre sessions, una cada mes, i en quatre llocs diferents: Torreforta, el Serrallo, Sant Salvador i al Camp de Mart.

El programa NORAI compta amb el suport del Departament de Filologia Catalana de la URV a través de l’Arxiu de Folklore, i amb la mentoria d’Agus Ferré, Rat Cebrian i Ferran Aixalà, encarregats de formar a la dotzena de contaires que hi participen en aquesta primera edició del cicle.

Segons ha explicat la consellera de Cultura de l’Ajuntament de Tarragona, Sandra Ramos, “des de la Biblioteca Pepita Ferrer s’inicia aquest projecte que compta amb la implicació de diferents departaments municipals i que pretén, en aquests moments de revolució digital i d’intel·ligència artificial, apropar a tota la ciutadania aquesta activitat fonamentada en la transmissió oral, de valors, coneixements i tradicions, tant antiga com la paraula, tant antiga com el conte”.

La proposta és oferir contacontes explicats per persones que no s’hi dediquen professionalment, per a persones a qui, com a gairebé tothom, els agrada explicar i escoltar històries, promovent a la vegada la cocreació.

‘NORAI, històries a la fresca’ s’iniciarà el 31 de maig a la plaça Pilar Pradells de Torreforta. El mes següent, el 21 de juny, el Serrallo serà l’escenari escollit. el 26 de juliol, NORAI es traslladarà als Interblocs de Sant Salvador, per finalment el 14 d’agost posar punt i final a aquesta primera edició del cicle sota les ombres dels arbres dels jardins del Camp de Mart.

Tal com ha assenyalat la consellera Ramos, l’activitat arrenca des de la Biblioteca i el Centre Cívic de Torreforta i s’escamparà per diferents racons de la ciutat amb la intenció d’ampliar la proposta en futures edicions i arribar a nous indrets de Tarragona amb històries que arriben de diferents cultures, de persones amb diferents procedències que volen explicar la seva historia i relacionar-se amb altres persones.

Les històries que conformen aquesta primera edició del NORAI seran il·lustrades en directe per il·lustradors tarragonins com Napi o Octavius entre d’altres, membres tots ells de l’Associació d’Il·lustradors de Tarragona.

El conseller de Joventut de l’Ajuntament de Tarragona, Guillermo García de Castro, ha agraït la participació de l’Associació d’Il·lustradores de Tarragona. Una associació que com ha dit “alberga una comunitat d’il·lustradors significativament jove i amb un rol dins del projecte clau per plasmar i apropar les històries amb imatges a tots els assistents.

García de Castro ha conclòs fent èmfasi a l’aposta des de Joventut per perpetuar la comunicació oral i la recuperació de l’espai públic” i ha posat en valor “el fet de recuperar espais de socialització més que mai on fer i construir els lligams entre la comunitat”.

Durant la presentació d’aquest matí, els mitjans de comunicació han pogut presenciar el primer dels contacontes del nou cicle, que ha anat a càrrec de Badia El Maadi Bentour, veïna de Torreforta amb il·lustracions en directe de CactuSoap.