13/06/2019
Noves metodologies per intervenir en la diversitat sociocultural
La primera Jornada d'Innovació en la Intervenció Socioeducativa de la URV debat projectes i experiències d'educació social i de treball social desenvolupades al territori i el seu impacte
La primera Jornada d'Innovació en la Intervenció Socioeducativa de la URV debat projectes i experiències d'educació social i de treball social desenvolupades al territori i el seu impacte
La primera Jornada d’Innovació en la Intervenció Socioeducativa ha tractat l’impacte d’aquestes accions a nivell local. Aquesta jornada està emmarcada en la primera edició del màster universitari en Innovació en la Intervenció Social i Educativa i s’hi han presentat projectes i experiències que es desenvolupen a les comarques tarragonines , que han permès conèixer i debatre el potencial que la recerca té en la intervenció socioeducativa per generar impacte i transformació social.
Els professionals de l’educació social i el treball social han hagut de fer front aquests darrers anys a les noves necessitats d’emergència de situacions de desigualtat i exclusió social fruit de la crisi iniciada el 2008. A la jornada que s’ha fet aquest dijous al campus Catalunya de la URV, s’hi han donat a conèixer noves metodologies que han emergit per intervenir en la diversitat sociocultural de l’entorn com ara un projecte, anomenat 4cordes de Musicop que han presentat alumnes de quart de primària de l’escola Sant Salvador de Tarragona i professores del centre. A través d’aquest projecte s’ha mostrat com l’art es pot incorporar com a eina d’impacte en la intervenció socioeducativa. Es tracta d’una iniciativa que es porta a terme en centres d’alta complexitat de sis poblacions catalanes i que pretén fomentar la creativitat dels escolars al mateix temps que els vol demostrar que són capaços de fer tot allò que es proposen.
S’hi han fet també dues taules rodones, una que ha tractat de la recerca en l’impacte de la intervenció socioeducativa -en la qual s’ha parlat de propostes vinculades a la URV com els projectes SoCaTel, Uni4Fredom i l’Enciclopèdia dels migrants- i una segona en què s’han presentat projectes locals, com ara El Far Cooperatiu, un projecte de transformació i comunicació; la comunitat d’aprenentatge de l’Institut Escola Mediterrani, i Ujaripén, un projecte socioeducatiu i del procés comunitari de Tortosa que fomenta accions de mediació per integrar, formar i donar eines per millorar la qualitat de vida de les famílies d’ètnia gitana.
A la inauguració de la jornada hi han participat la coordinadora del màster universitari en Innovació en la Intervenció Social, Eva Zafra i els degans de la Facultat de Ciències Jurídiques, Antoni Pigrau i de la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia, Luís Marquès qui ha destacat el repte i la importància del treball conjunt entre l’educació social i el treball social.