23/06/2025
Quatre estudiants de la URV participen en el programa Spark Social de la xarxa Aurora
Han viatjat a Reykjavík per cocrear solucions a reptes globals al voltant de la innovació educativa i la sostenibilitat digital

Han viatjat a Reykjavík per cocrear solucions a reptes globals al voltant de la innovació educativa i la sostenibilitat digital
Un any més s’ha dut a terme el projecte Spark Social, una iniciativa en format Blended Intensive Programme (BIP) liderada per la Háskóli Íslands (Universitat d’Islàndia) en el marc de la xarxa d’universitats europees Aurora. L’objectiu del programa és, a partir de grups formats per estudiants de diferents universitats, cocrear projectes d’emprenedoria social per avançar en matèria dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’Agenda 2030. Les estudiants Mireia Mei (Màster interuniversitari en Ciència de Dades de Salut), Ruth Prats (Grau en Publicitat i Relacions Públiques), Laia Daura (Grau en Psicologia) i Natalia Rodríguez (Grau en Comunicació Audiovisual i Grau en Publicitat i Relacions Públiques) van ser les seleccionades per participar-hi.
Després de diverses sessions virtuals entre el gener i l’abril, el programa va culminar amb una estada presencial de cinc dies a Reykjavík, on els equips van treballar per definir i prototipar solucions a reptes reals. La metodologia utilitzada per integrar els continguts i crear els projectes ha estat la combinació entre el pensament transicional i el design thinking, que es basen en trobar solucions creatives a problemes socials complexos, fomentant la innovació social mitjançant l’empatia, la col·laboració i la prototipació, i en aquest cas, a través d’equips internacionals i interdisciplinaris. El programa està adreçat a estudiants de màster i d’últims cursos de grau de totes les disciplines i universitats membres d’Aurora.
“GEN NEXT”: educació per a una nova generació de ciutadania activa
Natalia Rodríguez i Ruth Prats van formar part de l’equip creador de GEN NEXT, un projecte educatiu centrat en motivar als adolescents d’entre 12 i 15 anys a través del pensament crític a ser actius en la comunitat local. Mitjançant la gamificació amb un joc de cartes anomenat A Can of Worms, els joves exploren problemàtiques diverses com el medi ambient, la salut i la cultura urbana i proposen accions per millorar la seva ciutat. El projecte es completa amb recerca de camp, observació urbana i participació en pressupostos municipals, tot fomentant una cultura de responsabilitat i compromís cívic real.
“aqua.ai”: fer visible l’impacte invisible de la IA
D’altra banda, Mireia Mei i Laia Daura van treballar en el projecte aqua.ai, una proposta que aborda l’elefant a l’habitació respecte a la petjada ecològica de la tecnologia. Centrat en el consum ocult d’aigua dels sistemes d’intel·ligència artificial, el projecte vol desenvolupar un paquet de sensibilització ambiental pensat per a governs, escoles i institucions. Aquest inclouria una extensió de navegador que quantifica l’impacte hídric de les consultes digitals, així com materials educatius sobre el tema. L’objectiu és, per una banda, informar la ciutadania i, per altra, incitar el canvi en el disseny de polítiques públiques digitals sostenibles, tot buscant que la innovació tecnològica no vagi en contra del planeta.