09/01/2015

Josep M. Bricall, Jaume Porta i Carmina Virgili, guardonats amb la medalla ACUP

El president de l'Associació Roberto Fernández els hi ha lliurat en un acte el dijous, 8 de gener a l'Edifici Històric de la UB

Els guardonats, Bricall, Porta i el fill de Virgili
Foto: Aida Lidola

Els exrectors de les universitats de Barcelona i de Lleida, Josep Maria Bricall i Jaume Porta, respectivament, han rebut del president de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) i rector de la Universitat de Lleida, Roberto Fernández, la Medalla ACUP. És un guardó que s’atorga, per primer cop, amb la voluntat de premiar anualment persones físiques o jurídiques que hagin contribuït de manera destacada a la millora del sistema universitari català.

També ha estat distingida amb aquest guardó, en aquest cas a títol pòstum, la professora Carmina Virgili, que va ser la tercera dona catedràtica a l’Estat espanyol i secretària d’Estat d’Universitats amb el primer Govern de Felipe González. L’ha recollit el seu nebot, Guillem Virgili, durant l’acte en què també ha participat el rector de la UB, Dídac Ramírez. El president de l’ACUP ha destacat en el seu discurs els trets comuns que comparteixen els tres guardonats, «tot i provenir d’àmbits científics molt allunyats», ha dit. «Es tracta del seu compromís amb la universitat pública i amb el desenvolupament democràtic del país a l’hora de construir nous projectes acadèmics o noves universitats, o de formular noves estratègies per a les institucions universitàries de finals del segle XX, ja fos des de la mateixa universitat o des del govern».

«La voluntat de l’ACUP amb aquest acte —ha afirmat— és fer un petit homenatge a persones que han sabut lluitar, sovint en temps difícils i complexos, per construir un sistema universitari avançat i homologable als estàndards europeus i internacionals, tot situant les universitats al centre de la societat, i afrontant el repte d’actuar, en moltes ocasions, com a far de la democràcia, del pensament crític i de l’avenç social, cultural i econòmic del país».

El rector amfitrió de l’acte, Dídac Ramírez, ha volgut manifestar, juntament amb l’alegria que aquests reconeixements suposen per a la comunitat universitària, un profund sentiment de tristesa i rebuig per l’atemptat del dia 7 de gener a la seu de la publicació francesa Charlie Hebdo.

Bricall ha recordat als assistents que «les universitats espanyoles van viure des de la Llei de reforma universitària un desenvolupament important, van investigar molt». «A Europa —ha remarcat— van ser objecte d’una gran admiració». I ha aprofitat l’avinentesa per manifestar, parlant de la situació actual, amb la qual és molt crític, que «el fet que els peixos es moguin dins l’aigua no és per l’habilitat dels peixos, sinó per la qualitat de l’aigua». «Tots —ha dit per acabar— som o hem estat transitoris. Els governs passen però la universitat perviu; i si el patrimoni té un defecte, el defecte persisteix».

Jaume Porta, ha tingut paraules de record per al seu equip de govern durant la seva etapa de rector, equip que li va permetre fer el millor que va «saber i poder» dirigint la Universitat de Lleida. Com Josep Maria Bricall, ha comparat la universitat d’abans amb l’actual, però n’ha fet una valoració diferent: «La universitat en la qual vaig estudiar fins a principis dels setanta no té res a veure amb la d’avui, molt més preparada, malgrat les dificultats de l’aigua de la peixera».