22/04/2024
La professora Janaina Minelli de Oliveira i el professorat impulsor de la menció dual del grau en Química, premis a la Qualitat Docent
El Consell Social de la URV distingeix el professorat i els projectes que destaquen per la qualitat o la innovació docent
El Consell Social de la URV distingeix el professorat i els projectes que destaquen per la qualitat o la innovació docent
Els Premis a la Qualitat Docent que atorga cada any el Consell Social de la Universitat reconeixen i impulsen projectes que contribueixen a la millora de l’ensenyament. En la convocatòria d’aquest 2024, la guanyadora de la modalitat individual ha estat la professora Janaina Minelli de Oliveira, del Departament de Pedagogia, per la forma d’introduir la competència digital als estudiants de quatre graus de la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia.
En la modalitat col·lectiva, ha estat mereixedor del premi el projecte de disseny i implementació de la menció dual al grau en Química l’equip integrat pel professorat de la Facultat de Química: Carme Aguilar Anguera, Maria Besora Bonet, Francesc Borrull Ballarín, Maria Pilar Callao Lasmarias, Joan Josep Carvajal Martí, Yolanda Cesteros Fernández, Montserrat Diéguez Fernández, Maria Elena Fernández Gutiérrez, Xavier López Fernández, Rosa Maria Marcé Recasens, Eva Pocurull Aixala, Juan Carlos Ronda Bargalló i Núria Ruiz Morillas.
Creació de peces comunicatives amb compromís social
El projecte de Janaina Minelli de Oliveira “Desenvolupament de la competència digital docent amb compromís social” es fa en la docència de l’assignatura Habilitats Comunicatives, en el mòdul d’Alfabetització Multimodal, de quatre graus de la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia: Educació Infantil (a la seu del Vendrell), la doble titulació en Educció Infantil i Primària, el grau en Pedagogia i el grau en Educació Social que s’imparteixen al campus Sescelades. A partir de l’encàrrec d’entitats col·laboradores, els estudiants han de crear, en equip, quatre peces comunicatives: una infografia, un pòdcast, un vídeo i un còmic. I, individualment, han de reflexionar sobre la seva identitat personal i professional i el mateix procés d’aprenentatge.
107 estudiants i sis entitats van participar el curs 2022-23 en la primera edició d’aquest projecte docent, que es basa en la metodologia de l’aprenentatge servei. Aquest 2023-24 són 182 estudiants més i 19 entitats les que hi han participat.
Menció dual pionera en Química
La menció dual del grau en Química de la URV va ser una iniciativa pionera a l’Estat en els estudis de Química el curs 2021-22. Consta de 54 crèdits de teoria i pràctica, impartits íntegrament per professionals de la indústria química, i més de 1.100 hores de treball en empreses del sector que els estudiants seleccionats fan al llarg del quart curs del grau amb tutorització a l’empresa i a la facultat.
Els coneixements i l’experiència que adquireixen al llarg d’aquest temps, junt amb la formació del grau, fan als estudiants uns bons candidats per incorporar-se a les empreses del sector. Així, dels dotze graduats que van obtenir la menció dual als cursos 2021-22 i 2022-23, nou treballen en empreses del sector i dos estan cursant el Màster en eines per al Desenvolupament Professional a la Indústria.
La menció dual del grau en Química va ser la primera també implementada a la URV, amb l’impuls del model de formació dual de l’aleshores adjunt per a l’Ocupabilitat, Ferran Mañé. L’han seguit la menció dual del grau en Gestió en Turisme i Hoteleria i la menció dual del grau en Relacions Laborals i Recursos Humans.
Les iniciatives premiades en la 24a edició dels Premis del Consell Social a la Qualitat Docent es presentaran com a candidates de la URV a la Distinció Vicens Vives, que atorga la Generalitat per premiar l’excel·lència en la docència universitària. S’alineen amb la tercerca missió de la URV, la de la transmissió de coneixement cap a la societat a través de cinc eixos: l’extensió cultural; social, de voluntariat i de cooperació al desenvolupament; d’internacionalització territorial; socioeconòmic i de governança regional, i de transferència de coneixment i de tecnologia.
Les empreses que han participat en la menció dual del grau en Química són Clariant, Consorci d’Aigües de Tarragona, Ercros, IQLIT, Maystar, Repsol, EMATSA, IQOXE i EW Nutrition, i el curs vinent s’hi incorporarà Ravago.
Les entitats col·laboradores del projecte d’Aprenentatge Servei premiat durant els dos primers cursos han estat AFANOC; Atzvarra-arels; Una Finestra al món; Servei de promoción de la salut Tarragona; Athena; Esplai Blanquerna; Ecocolmena, Papageno; APSAS; ACPS; L’Escamot; Ennatura’t; Fet Tàrraco; Far Cooperatiu; Complex Educatiu; Centre de Noves Oportunitats; Ocell de Foc; Fundació Topromi; Fundació Onada i La Bastida.
Més notícies de: Programa d'Aprenentatge Servei (APS), reconeixements