02/10/2019

La URV porta el programa de formació per a la professionalització dels supervisors de tesi doctoral al Perú i Colòmbia

El programa té per objectiu millorar els resultats de la recerca a partir de la millora de la relació entre investigadors i doctorands

Juan J. Carvajal durant la impartició del curs-taller "Introducció a les bones pràctiques en la supervisió doctoral".

Els professors Mar Reguero i Joan J. Carvajal, membres del Grup de Formadors per la Professionalització de la Supervisió Doctoral, que forma part de l’Escola de Postgrau i Doctorat de la URV, van impartir el  curs-taller “Introducció a les bones pràctiques en la supervisió doctoral” a la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (Lima, Perú) i la Universidad de Manizales (Manizales, Colòmbia).

Aquesta formació adreçada als directors i directores de tesi es basa en l’experiència del projecte que la URV va posar en marxa l’any 2013 per promoure una relació honesta i professional entre doctorands i supervisors i així millorar els resultats de la recerca.

Els cursos-taller formen part de les missions tècniques que organitza la Asociación Universitaria Iberoamericana de Postgrado (AUIP), de la qual en forma part la URV. D’aquesta manera les institucions associades poden rebre l’assessorament i l’ajuda per resoldre problemes que han detectat en la seva oferta de postgrau. Aquestes missions tècniques han tingut una durada de setze hores cadascuna, distribuïdes en 2 dies de treball intensiu a cada universitat, i han servit per enfortir acadèmicament els programes de doctorat d’aquestes universitats a través de la formació de supervisors de tesi doctoral.

L’associació requereix que els tallers estiguin coordinats per experts de reconegut prestigi en l’àmbit, i que s’hi faci un treball eminentment pràctic amb grups reduïts formats per gestors i responsables acadèmics de postgrau o dels programes de doctorat oferts per la institució que els demana.

El Grup de Formadors per la Professionalització de la Supervisió Doctoral va ser constituït l’any 2015 per l’Escola de Postgrau i Doctorat de la URV, i des de llavors ha impartit cursos de formació per a supervisors de tesi doctoral i per a doctorands tant a la URV com en més de vint universitats de Catalunya, la resta de l’Estat espanyol, Andorra, Portugal, Mèxic i Colòmbia.

A més, el grup ha participat en diversos congressos europeus dedicats a l’educació doctoral i ha organitzat dos edicions del “Tarragona Think Tank on supervisory training” amb experts en educació doctoral d’una quinzena d’universitats europees. També ha produït diverses publicacions, entre elles el llibre Good practices in doctoral supervision: reflections from the Tarragona Think Tank, el 2017, sota el segell de Publicacions URV. A més de Mar Reguero i Joan J. Carvajal, el grup està format per les professores María Ercilia García, María Dolores Jiménez, i Mireia Valverde.