06/02/2024

Un consorci europeu liderat per la URV potencia la col·laboració entre l’acadèmia i la indústria per detectar nínxols de mercat nous

Utilitza un experiment de cocreació per millorar l'eficiència dels processos de valorització del coneixement

Xiaoni Li, professora del Departament de Gestió d'Empreses i coordinadora del projecte BEAGLE, durant el kick-off meeting del projecte.

Blue Oceans Strategy for Value Creation (BEAGLE) és un projecte europeu liderat per la URV que busca demostrar la millora de la productivitat i l’eficiència dels processos de valorització del coneixement i creació de valor en la vinculació entre l’acadèmia i la indústria. Concretament, se centra en augmentar la col·laboració entre universitats i centres de recerca, per un costat, i la indústria, per l’altre costat, per construir una comunitat en diferents països i sectors industrials d’Europa que detecti nous nínxols de mercat i noves vies sostenibles de creació de valor.

El consorci, integrat pels mateixos agents involucrats en els processos d’innovació (universitats, centres tecnològics i clústers empresarials) elaborarà, durant els tres anys de durada del projecte, plans d’acció que permetin consolidar les col·laboracions entre els socis, que són de l’acadèmia i la indústria.

Una metodologia innovadora

Per fer-ho utilitzaran un experiment de cocreació per a la innovació disruptiva anomenat Estratègia dels Oceans Blaus, que fins ara no s’ha utilitzat en el mercat de la valorització del coneixement. Tracta que les empreses creïn nova demanda en un mercat no explotat o desconegut per comptes de satisfer una demanda d’un mercat existent i saturat amb molta competència entre proveïdors. D’aquesta manera les empreses poden obtenir un rendiment més alt.

El tret de sortida del projecte, que compta amb el finançament del programa Horizon de la Unió Europea, s’ha fet a la Facultat d’Economia i Empresa de la URV els dies 30 i 31 de gener amb dues jornades de treball de socis dels diferents països: pel que fa a les institucions acadèmiques, l’integren la Universitat Rovira i Virgili, la University of West Bohemia (Txèquia) i la University West (Suècia); el centre tecnològic Automotive Technology Centre of Galicia (Espanya); i els clústers que hi participen són Cleantech Bulgaria Foundation (Bulgària), Nextmove (França), F6S Network Ireland Limited (Irlanda), Association of Chemical Industry of the Czech Republic (Txèquia) i UNIMOS Alliance (Polònia).

Membres del consorci participants al kick-off meeting del projecte BEAGLE.

El projecte BEAGLE està liderat per la professora i investigadora Xiaoni Li, del Departament de Gestió d’Empreses de la URV. Formen part de l’equip de la URV Domènech Puig, Xavier Càmara, M. Teresa Sorrosal, M. Carmen Molina, Daniel Ferrer Guallar,  Hatem A. Rashwan i Yin Shi.