26/09/2018
Un projecte explota dades de geolocalització de telefonia mòbil per optimitzar el transport públic
La recerca conjunta entre la URV i les autoritats territorials de la mobilitat de Tarragona i Lleida rep l'ajut de l’Escola d’Administració Pública de Catalunya
La recerca conjunta entre la URV i les autoritats territorials de la mobilitat de Tarragona i Lleida rep l'ajut de l’Escola d’Administració Pública de Catalunya
L’Escola d’Administració Pública de Catalunya ha adjudicat un dels ajuts als treballs de recerca sobre l’Administració Pública al projecte “Big Data per analitzar la mobilitat de les persones i optimitzar els serveis de transport públic”, que desenvoluparan conjuntament el grup de recerca d’Anàlisi Territorial i Estudis Turístics de la URV, l’Autoritat Territorial de la Mobilitat (ATM) del Camp de Tarragona i l’ATM de Lleida. L’estudi utilitza les dades associades a la geolocalització que s’obtenen a través dels telèfons mòbils amb els objectius d’analitzar la mobilitat de les persones, verificar la utilitat de les dades i proveir d’informació clau als gestors públics de l’oferta de transport públic a Catalunya.
Així, en una primera fase, es farà un diagnòstic de la mobilitat per barris, municipis i comarques i en les diferents franges horàries, dies de la setmana i mesos de l’any al Camp de Tarragona i a Lleida. Per a l’anàlisi de la mobilitat al Camp de Tarragona s’utilitzaran les dades d’un operador de telefonia mòbil que permetrà als investigadors determinar les ubicacions i alguns detalls del perfil sociodemogràfic dels usuaris, i observar els canvis de comportament en funció del moment. Aquestes dades s’analitzaran junt amb altres fonts estadístiques sobre mobilitat: l’Enquesta de Mobilitat Quotidiana i les dades generades pel Sistema de Gestió de la Integració Tarifària.
L’estudi permetrà, per primera vegada a Catalunya, combinar el Big Data amb les dades de registres de viatges de transport públic i enquestes de mobilitat. En el cas de l’ATM de Lleida, l’estudi se centrarà en l’anàlisi de les dades de viatgers de transport públic generades a partir de la integració tarifària i també participarà com a observadora de l’estudi del Camp de Tarragona, amb la visió de replicar l’anàlisi a Ponent en el futur.
De l’anàlisi dels factors que expliquen la mobilitat en aquests territoris en sortirà, en una segona fase, la informació clau per als gestors públics de la mobilitat, perquè puguin fer polítiques de foment de la mobilitat més eficients i sostenibles. L’estacionalitat, en el cas del Camp de Tarragona, i la demanda dispersa, en el cas de Lleida, són les particularitats de la mobilitat d’aquests territoris que fan més complexa la seva gestió.
“És un projecte exploratori, que validarà l’ús de les dades generades per telefonia mòbil” per a l’estudi de la mobilitat, explica Aaron Gutiérrez, investigador del grup de recerca Anàlisi Territorial i Estudis Turístics del Departament de Geografia, que encapçala el projecte. A més a més, hi veu l’oportunitat perquè l’Administració pugui replicar la metodologia en altres àmbits territorials.