08/05/2024

Prop de 200 alumnes de secundària segueixen la ruta científica sobre Lluís Pons d’Icart

Aquesta activitat teatralitzada per donar a conèixer el personatge s'ofereix a instituts de la demarcació i els dies 11 i 12 de maig s'obre a la ciutadania de forma gratuïta amb inscripció prèvia

El personatge de Lluís Pons d'Icart durant la ruta teatralitzada.

Lluís Pons d’Icart va ser considerat el precursor de l’arqueologia moderna, però la seva vida, la seva recerca i el seu llegat no és prou conegut a la ciutat on va néixer. Va ser un home del Renaixement i va estudiar lleis, però la seva passió eren les pedres. Per això es va dedicar a documentar, mesurar i descriure la ciutat romana. Descobrir la història d’aquest personatge il·lustre que va assentar les bases d’una disciplina -l’arqueologia- que encara no tenia nom, és l’objectiu de la ruta científica teatralitzada sobre Lluís Pons d’Icart. Des d’aquest dimecres i fins la propera setmana, prop de 200 estudiants d’ESO i Batxillerat de la demarcació participen en aquesta activitat divulgativa que dona a conèixer el personatge. Aquest cap de setmana, 11 i 12 de maig, s’han programat rutes obertes i gratuïtes per a la ciutadania. La iniciativa està organitzada per la Unitat de Comunicació i Divulgació de la Ciència de la URV, ComCiència.

Lluís Pons d’Icart, nascut a Tarragona cap al 1520, va escriure un compendi de les epigrafies que hi havia a la ciutat i que en molts casos es reaprofitaven com a material de construcció. També va estudiar les restes dels monuments de Tàrraco que havien quedat oblidades i desdibuixades sota la ciutat medieval. La ruta descobreix la història d’aquest personatge il·lustre, que va reivindicar i documentar la grandesa de Tàrraco. Durant la visita es recorren espais monumentals de la ciutat, com l’Amfiteatre i el Circ, i permet entendre també el context històric en què va viure el protagonista: l’època del Renaixement, el Concili de Trento, la Contrareforma i la revolució científica, però també uns anys en què a la costa sovintejaven els atacs pirates.

Les persones interessades en inscriure’s a la ruta oberta del 12 de maig -per al dia 11 les places ja estan esgotades- han de fer-ho en aquest enllaç. L’aforament és limitat i les inscripcions s’acceptaran per ordre d’arribada. Aquesta iniciativa, pensada per a estudiants i públic general, ha rebut el suport de la Diputació de Tarragona i del Museu d’Història, a través de l’Ajuntament de Tarragona.