17/12/2021

Prop de 400 persones celebren el 30è aniversari de la URV amb un concert que posa música als poemes d’exili de Rovira i Virgili

Publicacions URV edita l'obra musical composta per Carlota Baldrís, Suite Rovira i Virgili

Un moment del concert commemoratiu dels 50 anys de la recuperació dels estudis universitaris a Tarragona i del 30è aniversari de la creació de la URV.

La Suite Rovira i Virgili, que Carlota Baldrís va compondre a petició de l’Aula de Música de la URV per celebrar els seus 30 anys, va tornar a sonar ahir al Palau de Congressos de Tarragona amb motiu del concert commemoratiu del 30è aniversari de la URV i dels 50 anys que es van instaurar els estudis universitaris a Tarragona. Maria Calvet Anglada, besnéta de l’historiador, escriptor i polític Antoni Rovira i Virgili, que dona nom a la Universitat, explica que la compositora de l’obra “ha posat música a les idees, als paisatges, i als pensaments que Rovira i Virgili un dia va expressar en els seus poemes”, escrits durant l’exili, sabent que no tornaria a trepitjar Catalunya. Els poemes havien quedat en l’àmbit familiar fins que la professora de la URV Elena de la Cruz Vergari els va recollir, seleccionar i posar en valor als llibres La collita tardana i La collita darrera i el darrer any han arribat al públic en forma d’obra musical.

Sota la direcció de Miquel Massana, l’Orquestra i la Coral de la URV van interpretar de nou Suite Rovira i Virgili, amb Albert Cid com a solista i el professor Pere Navarro que va recitar els poemes que conformen l’obra abans de cada moviment: Matinal, Les músiques profundes, Pentagrama burlesc, Cant sense enyorança i Oda a Tarragona.

La compositora Carlota Baldrís, autora de Suite Rovira i Virgili, presentant el llibre homònim de Publicacions URV.

L’obra musical de Carlota Baldrís i els fragments de poemes s’han publicat en un llibre de Publicacions URV, el segell editorial de la Universitat, que ahir es va lliurar als assistents al concert, prop de 400 persones que van omplir la platea del Palau de Congressos.

A més de Suite Rovira i Virgili, la Coral de la URV va interpretar Freedom, de Duke Ellington, amb la direcció de Montserrat Ríos, Jorge Varela al piano, Artemi Agràs al baix i Fernando García-Ramos a la bateria.

Homenatge a la trajectòria de Montse Ríos
Moment del reconeixement a la tasca de la directora de l’Aula de Música, Montserrat Ríos.

Precisament Montse Ríos, que també ha estat professora del Departament d’Història i Història de l’Art, va ser homenatjada en el transcurs de l’acte pels 30 anys al capdavant de l’Aula de Música de la URV, que aplega les formacions de la Coral, l’Orquestra i l’Orfeó. Ríos, titulada en Direcció Coral pel Conservatori Superior de Música de Ginebra, va tenir la visió de crear un cor universitari que transcendís la Universitat i portés arreu del territori les obres més importants del repertori simfònic coral, moltes d’elles per primera vegada. Aquesta visió forma part del seu compromís social per posar al centre l’activitat cultural com un element fonamental de la vida intel·lectual i social d’un país. Amb aquest objectiu la Coral no només ha participat en certàmens internacional de cant coral, sinó que també ha fet actuacions en zones rurals de països de l’Amèrica Llatina on un cor actuava per primera vegada.

La Universitat també va reconèixer la trajectòria de les tres formacions de l’Aula de Música (l’Orquestra, l’Orfeó i la Coral), la tasca de la compositora Carlota Baldrís, així com la rectora de la URV, María José Figueras, va agrair la feina del responsable de Publicacions URV, Jaume Llambrich, la tasca en la tria dels poemes a la professora Elena de la Cruz, i la recitació dels poemes que va fer el professor Pere Navarro.

A més del concert, aquesta setmana també ha tingut lloc l’acte inicial de la commemoració dels 50 anys dels estudis de Lletres.