12/04/2024

La URV cedeix un prototip pel control de tortugues aquàtiques i un de rehabilitació adaptat a dues entitats socials

Els prototips han estat dissenyats per estudiants del grau en Enginyeria Mecànica dins el programa d’Aprenentatge Servei i fabricats per alumnat de formació professional

Dos dispositius dissenyats per estudiants del tercer curs de l’assignatura “Tecnologia Mecànica” del grau en Enginyeria Mecànica de la URV i fabricats per alumnes de dos instituts de formació professional serviran per donar resposta a una necessitat de dues entitats socials de Tarragona: la Fundació La Muntanyeta i Espècies GEPEC. El disseny i fabricació d’aquests prototips són fruit d’un projecte cooperatiu que s’emmarca en el programa Aprenentatge Servei de la URV, finançat pel Consell Social i l’Institut de Ciències de l’Educació de la URV a través d’un Ajut Pont per a projectes educatius coordinats per l’Institut Pere Martell de Tarragona.

Control i captura de tortugues invasores

El primer dispositiu, que s’utilitzarà a Espècies GEPEC, fa les funcions de control i captura de la tortuga de Florida, o comunament anomenada americana, una espècie invasora que està danyant els ecosistemes catalans. És un aparell que s’instal·larà en rius i que compta amb dues rampes i una xarxa perquè les tortugues puguin accedir-hi fàcilment. Aquest prototip ha estat fabricat per alumnes de formació professional en l’àmbit de la Fabricació Mecànica de l’Institut El Palau de Sant Andreu de la Barca.

Xavier Pedro, representant d’Espècies GEPEC, juntament amb els estudiants que han dissenyat el prototip, Albert Fabregat i professors de l’Institut El Palau de Sant Andreu de la Barca.
Rehabilitació amb motivació

El segon, que s’ha cedit a la Fundació La Muntanyeta de Tarragona, està pensat i adaptat per ajudar en la rehabilitació de pacients amb discapacitat. L’aparell permet fer una sèrie d’exercicis de mobilitat del peu amb un sistema de motivació per a aquest tipus de pacients: un laberint que s’ha de completar conduint una petita esfera amb els seus peus. La producció i materialització del prototip ha estat a càrrec d’alumnes de formació professional en l’àmbit de la Fabricació Mecànica de l’Institut Pere Martell de Tarragona. Aquest és un model que no s’aplicarà als pacients, sinó que servirà al personal sanitari per fer proves respecte a la seva funcionalitat.

Albert Fabregat, professor de Tecnologia Mecànica, provant el prototip per fer rehabilitació adaptat.

Els aparells es van cedir a les dues entitats socials en un acte celebrat el passat divendres 5 d’abril a l’ETSEQ. “De vegades, trobem a faltar aquesta part d’innovació i els resultats que s’han obtingut amb aquest projecte ens beneficien tant en l’àmbit social com en l’ambiental”, explica Xavier Pedro, representant d’Espècies GEPEC-EdC, entitat que es dedica a l’estudi i la protecció del medi ambient. El prototip els permetrà estudiar la seva funcionalitat per, en un futur, ajudar a controlar la plaga de tortugues de Florida i aconseguir que no se’n reprodueixin més.

Durant l’acte, Francesc Tarragona, president de La Muntanyeta, una entitat sense ànim de lucre al servei de persones amb paràlisi cerebral i pluridiscapacitat, va agrair a totes les parts implicades en el projecte la capacitat de posar en valor el seu coneixement per l’interès públic. Amb el disseny i fabricació d’aquest aparell es dona resposta a la manca de dispositius que tenen en compte les capacitats i les motivacions de persones amb mobilitat reduïda.

Representants de la Fundació La Muntanyeta amb el prototip per fer rehabilitació adaptat, juntament amb Albert Fabregat i representants de l’Institut Pere Martell.

Darrere d’aquest projecte hi ha dos equips d’alumnat de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química (ETSEQ). Nuria Aparicio, Alex Garcia, Sergio Garrido, Alex Gimeno, Nil Jardí, Maria Pintó i Miguel Moreno, que han estat els encarregats de dissenyar l’aparell de rehabilitació adaptat.

Per la seva banda, Pere Basora, David Brosa, Pere Capdevila, Mariona Escaño, Edgar León, Luis Francisco López, Pol Solanas i Jordi Vendrell formen part de l’equip que ha dissenyat el dispositiu de control de tortugues. David Brosa, Luis Francisco López i Pol Solanas, en representació del grup, van valorar l’experiència com a molt enriquidora i gratificant. “M’ha permès aprendre a pensar i raonar en l’àmbit de l’enginyeria a escala pràctica a través d’una idea que s’ha d’acabar materialitzant”, va apuntar Solanas. López va destacar la involucració d’Albert Fabregat, professor de l’assignatura, en el desenvolupament del projecte: “La comunicació i el feedback constant ens va permetre perfeccionar el projecte fins a arribar al resultat final”.

“Projectes com aquests donen exemple de com aplicar el model de la Universitat de la quàdruple hèlix, un enfocament que connecta la innovació amb institucions acadèmiques, entitats públiques, l’entramat empresarial i la societat”, va incidir Ioanis Katakis, director de l’ETSEQ, que també va ser present en l’acte. Albert Fabregat també va expressar la seva gratitud cap a totes entitats pel seu interès en aquests projectes i cap als estudiants per la seva dedicació i sacrifici. “Estic content que aquesta iniciativa continuï al llarg dels anys i que puguem així contribuir en la formació basada en el model CDIO (Concebre-Dissenyar-Implementar-Operar)”, va afegir.

La URV va ser pionera en la implantació de l’Aprenentatge Servei, una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte per formar estudiants i futurs professionals socialment responsables.