15/07/2025
Quatre projectes educatius innovadors obtenen els Ajuts Pont del Consell Social i l’Institut de Ciències de l’Educació
Tracten la violència de gènere, la inclusivitat a les aules, la literatura en clau femenina i local i l’expressió oral en anglès

Tracten la violència de gènere, la inclusivitat a les aules, la literatura en clau femenina i local i l’expressió oral en anglès
El Consell Social i l’Institut de Ciències de l’Educació de la URV han concedit els Ajuts Pont a quatre projectes educatius innovadors que abasten des de la sensibilització al voltant de la violència de gènere fins a la millora de l’expressió oral en anglès, passant per la inclusivitat a les aules i les dones escriptores tarragonines. Els Ajuts Pont, que compten amb el suport de la Diputació de Tarragona, s’atorguen a projectes educatius innovadors fruit de la transferència de coneixement entre la comunitat universitària i la resta del sistema educatiu, ja que són fruit de la col·laboració entre el professorat de la URV i docents de l’ensenyament infantil, primari i secundari del territori.
Obrim espais segurs: sensibilització en drets i emocions com a prevenció de la violència de gènere és el nom del projecte, coordinat per l’escola Sant Sebastià de Nulles, que proposa el disseny i implementació d’un conjunt de tallers de sensibilització, dirigits a alumnes de cinquè i sisè de primària, per fomentar la comprensió dels drets de la infància, l’educació emocional, la igualtat de gènere i la solidaritat amb altres infants en situacions de vulnerabilitat.
L’activitat s’emmarca dins del projecte d’investigació Femminor, impulsat per dos departaments de la URV, el d’Antropologia, Filosofia i Treball Social i el de Dret Públic, i que explora les necessitats i els drets de les filles i els fills del feminicidi amb una aproximació transdisciplinar a les conseqüències de la violència de gènere. Els tallers, que s’impartiran entre el setembre i el desembre, tindran el suport de personal investigador de la URV i, entre d’altres, tractaran els drets de la infància, l’educació emocional, l’empatia, la igualtat de gènere i la identificació de xarxes de suport.
Per altra banda, l’escola Torreforta coordina un projecte en què també hi participen els centres educatius Alberich i Casas i Marià Fortuny, de Reus, i l’Antina i Antoni Roig, de Torredembarra. Per part de la URV, s’hi ha implicat el professorat del doble grau en Educació Infantil i Primària, a més del Programa d’Aprenentatge Servei. Es tracta del projecte Educa en digital: recursos per a una aula inclusiva, en què es desenvolupa una estratègia per formar mestres en inclusió digital, és a dir, que sàpiguen gestionar les tecnologies digitals sense que es noti la bretxa digital que es pugui generar en funció de les possibilitats econòmiques de cada alumne.
L’institut de Constantí, per la seva banda, continua coordinant el projecte Veus de dona a Tarragona, que des de fa cinc anys difon les escriptores del territori a través de la tecnologia, les rutes presencials, la creació de continguts i les propostes didàctiques per a alumnes de secundària. Amb la col·laboració del professorat del Departament de Filologia Catalana de la URV, aquest curs s’ha validat l’app RuTIC, una aplicació d’abast global dels Països Catalans, amb la implicació de diferents universitats, per seguir diferents rutes literàries, entre les quals la de Tarragona. Ara es vol ampliar la difusió de la ruta, crear un nou jardí poètic a la zona del riu Francolí i reforçar la presència de codis QR al llarg del recorregut.
Per últim, l’escola Cèsar August de Tarragona coordina un projecte que té per objectiu millorar l’expressió oral i la pronunciació de la llengua anglesa en diferents nivells de l’ensenyament primari i secundari. Amb el suport del Departament d’Estudis Anglesos i Alemanys de la URV, concretament del Grup de Recerca en Fonètica Experimental de la Unitat d’Anàlisi de la Parla, es formaran docents amb el materials i les tècniques didàctiques resultants de la recerca feta a la Universitat, tant les tradicionals (transcripció fonètica, identificació de parells mínims…) com les de tecnologia d’última generació, com pot ser l’aplicació del sistema d’ultrasons per observar la pròpia parlar i corregir errors de pronunciació. Un cop formats els docents, es dissenyaran unitats didàctiques pràctiques adaptades als diferents nivells de domini de la llengua depenent dels cursos involucrats.
Més notícies de: Institut de Ciències de l’Educació (ICE)
