12/03/2025
La URV oferirà recursos tècnics a persones amb discapacitat auditiva per seguir les classes i les pràctiques
S’han provat un sistema de bucle magnètic per amplificar el so i un estetoscopi digital amb una estudiant d’Infermeria a la seu de Vilafranca del Penedès

S’han provat un sistema de bucle magnètic per amplificar el so i un estetoscopi digital amb una estudiant d’Infermeria a la seu de Vilafranca del Penedès
La URV treballa per posar a disposició dels membres de la comunitat universitària amb sordesa o discapacitat auditiva, sobretot estudiants, tot un seguit de recursos tècnics per tal que puguin seguir amb normalitat les classes i les pràctiques. Aquest dimecres s’han provat, amb una estudiant del grau en Infermeria de la seu de Vilafranca del Penedès amb aquesta necessitat especial, els diferents dispositius adquirits per la URV amb l’assessorament del Servei de Recursos Educatius en coordinació amb el Servei d’Atenció a les Diversitats de l’Oficina d’Igualtat i Compromís Social. També s’ha comptat amb les orientacions de l’Associació Catalana per a la Promoció de les Persones amb Sordesa (ACAPPS).
Concretament, s’ha testat un sistema de bucle magnètic per amplificar el so. La persona que imparteix la classe utilitza un micròfon emissor i, gràcies a aquest sistema, el so arriba molt millor al receptor, que ha de portar un audiòfon o bé un implant coclear compatible. El bucle magnètic, per inducció magnètica o bé per inducció d’audiofreqüència, és un sistema de comunicació per a persones que utilitzen audiòfons. Redueix el soroll de fons i emet senyals magnètiques inalàmbriques que són recollides per l’audiòfon, la qual cosa facilita a l’usuari l’accessibilitat a l’entorn, tant per orientar-se i moure’s a l’espai, com per rebre informació sonora de qualsevol tipus. S’han adquirit dos tipus de sistemes de bucle magnètic per FM: uns de fixes que s’instal·laran de manera permanent en alguns espais de la URV i altres de mòbils per tal de poder portar-los on faci falta.
També s’ha provat un altre aparell, en aquest cas específic d’infermeria. Es tracta d’un estetoscopi digital, un dispositiu mèdic que permet enregistrar, emmagatzemar i transmetre digitalment els sons del cos, com ara els batecs del cor i els sons pulmonars. A diferència dels estetoscopis tradicionals, que només amplifiquen els sons perquè qui faci l’auscultació els senti i identifiqui, els digitals converteixen els sons en senyals electrònics que es poden analitzar i compartir. A més, l’avantatge per a les persones amb diversitat auditiva és que redueixen el soroll de fons i amplifiquen els sons desitjats. Cal que l’usuari final s’instal·li una aplicació al mòbil.

Jade Campos, l’estudiant de segon curs d’Infermeria que ha provat els aparells, ha valorat molt positivament l’experiència, sobretot perquè li ha permès sentir, per primera vegada, el so real del cor a través directament de l’oïda. “Ha sigut un moment emocionant fer-ho per primer cop. Gràcies a això, puc identificar molt millor els sons i m’equiparo als meus companys”, ha afirmat. Rosa Raventós, coordinadora del grau en Infermeria a la seu de Vilafranca, es va posar en contacte amb els Serveis de Recursos Educatius quan va saber que tindrien aquesta estudiant amb necessitats especials i de seguida es van posar a treballar per resoldre la seva problemàtica i posar en pràctica els recursos adquirits.
Un cop s’hagin validat aquests equipaments, se’n farà difusió i es posaran a disposició d’estudiants i professors que els puguin necessitar. “A partir d’aquí, anirem veient quines noves necessitats van sorgint per continuar treballant per intentar donar-hi resposta ”, explica Tàrek Lutfi, tècnic del Servei de Recursos Educatius encarregat d’impulsar l’accessibilitat digital, és a dir, que qualsevol membre de la comunitat universitària, principalment estudiants, que tingui algun tipus de diversitat o discapacitat pugui accedir als serveis que ofereix la universitat. Es poden consultar al web del Servei d’Accessibilitat Digital del Servei de Recursos Educatius i el Servei d’Atenció a les diversitats de l’Oficina d’Igualtat i Compromís Social.
Més notícies de: Servei de Recursos Educatius