18/06/2018

Reflexió i debat al voltant de la convivència amb el patrimoni medieval a la Part Alta de Tarragona

El projecte Recercaixa “Paisatge i patrimoni identitari d’Europa: ciutats catedralícies com a records vius” ha presentat els principals trets de la refundació de la ciutat a l’Edat Mitjana

Una sessió divulgativa que ha reunit investigadors, experts, veïns, representants de les institucions i associacions de la part Alta ha servit per tractar de la convivència de la ciutat amb el patrimoni medieval articulat al voltant de la Catedral de Tarragona i reflexionar sobre el present i el futur de la Part Alta. S’ha fet aquest divendres, 15 de juny, a Casa Canals i s’han presentat indicadors de qualitat del paisatge urbà de la Part Alta i s’ha presentat el joc interactiu sobre la ciutat medieval de Tarragona, Pactum, que s’està confeccionant des de la Universitat.

“Paisatge i patrimoni identitari d’Europa: ciutats catedralícies com a records vius”, és el projecte que el professor del Departament de Gestió d’Empreses, Mario Arias, dirigirà conjuntament amb Gerard Boto, de la Universitat de Girona, i que ha estat seleccionat en la convocatòria 2015 del programa Recercaixa. Al projecte també participen els professors de la URV Marta Serrano, del Departament d’Història i Història de l’Art; Santiago Castellà, director de la Càtedra Tarragona Smart Mediterranean City i Antoni Pérez Portabella i Jan Gonzalo, del Departament d’Estudis de Comunicació.

El projecte té per objectiu donar pautes per afavorir una planificació harmònica, responsable i transparent dels nuclis històrics per una millor integració social, cultural i comercial. Alhora vol protegir la seva autenticitat i habitabilitat sostenible, proposant polítiques socials equilibrades i eficaces, satisfactòries per visitants i ciutadans. Aquest projecte també pretén ser una innovació a l’hora de proporcionar una eina referencial i reproduïble, aplicable a la recerca i a l’ús social pel reconeixement de principis d’identitat europea, de les institucions culturals i democràtiques, tot difonent l’ús sostenible de les ciutats catedralícies.

Els resultats que oferirà seran aplicables a la investigació, a les accions socials, a l’impacte educatiu i a les recomanacions polítiques que evidenciaran com aquestes ciutats són marcs referencials d’un patrimoni material i uns principis socials i culturals pan-europeus.