22/03/2021

Rèquiem a petita escala a la Catedral de Tarragona

La Coral de la URV ofereix el concert "Rèquiem de Fauré", exemple cabdal d’aquest gènere en el romanticisme francès. La Coral va escollir aquesta obra pensant en les famílies de les víctimes de la covid-19, ja que Fauré va canviar la visió tremendista de la mort habitual en la música d’exèquies del seu temps per una de més amable, d’ascensió feliç al més enllà

El concert “Rèquiem de Fauré” va tenir lloc ahir a la Catedral de Tarragona, ofert per la Coral de la URV, dirigida per Montserrat Ríos, amb la intervenció de l’organista titular de la Seu, Jordi Vergés. Amb totes les localitats ocupades, amb aforament restringit per seguir les mesures contra la covid-19, el concert va ser presentat amb unes paraules de la directora del cor universitari, qui va destacar l’emoció d’oferir aquesta audició després d’un any “d’esforç i empeny” per treballar el cant coral tot i les limitacions que ha portat la pandèmia. Ríos va agrair la intervenció dels membres de la coral actius, una vintena a l’escenari, dels solistes del concert i de l’organista Vergés.

Cal destacar que la Coral de la URV va seguir totes les mesures de seguretat vigents i va cantar amb la meitat dels seus membres, tots ells amb la mascareta posada i amb la separació que estableix el protocol. Aquestes condicions no van impedir grans detalls de qualitat, tot i que va ser una experiència singular, de rèquiem a petita escala. El públic va ser especialment respectuós amb un acomodament ordenat i amb control de temperatura, higiene de mans, mascareta i de distancia de seguretat.

En primer terme, l’ogranista de la Catedral de Tarragona Jordi Vergés i la directora de la Coral de la URV, Montserrat Ríos. Al seu darrere, integrants de la Coral.

El programa va començar amb dues obres per a orgue sol del barroc alemany, la toccata de Buxtehude i el coral de Bach. El gruix del concert l’ocupà una obra del segle XIX, el rèquiem de Gabriel Fauré. Jordi Joan Pascual, membre de la Coral de la URV que en aquest concert va assistir com a oient, comenta: “Una espectadora novella que tenia al costat em va destacar que havia quedat enganxada en tots els set moviments del rèquiem, perquè es succeïen com una sèrie d’escenes, a mode d’obra de teatre. Vam arribar a la conclusió que tota l’obra és una pregària on destaca l’optimisme sobre el pessimisme habitual i que és plena de sorpreses harmòniques que fan emocionar i somriure per la seva bellesa i màgia”.

En total, va ser una hora de concert “intensa, emocionant i molt agraïda pel silenci amb què va ser acollida”, valora Pascual, en un auditori tan idoni com és la Catedral. La Coral de la URV va dedicar el rèquiem a totes les víctimes de la covid-19 i especialment a Jean-Caude Guidarini, organista francès traspassat a l’abril de 2020 amb qui la coral havia fet diversos concerts.