09/06/2023

La URV acull la reunió anual de l’Associació Catalana d’Escoles de Doctorat

Representants de les Escoles de Doctorat de les principals universitats catalanes es reuneixen a Tarragona per debatre el present i el futur d’aquests estudis

Representats de les universitats participants a la reunió anual de l'Associació Catalana d'Escoles de Doctorat.

La URV ha acollit la reunió anual de l’Associació Catalana d’Escoles de Doctorat (ACED), celebrada a la Sala Santiago Costa del Palau de la Diputació de Tarrragona, que va cedir les instal·lacions gratuïtament. A l’esdeveniment, hi han assistit 41 persones, tant personal acadèmic com de gestió i administració de la Universitat d’Andorra, la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat de Barcelona, la Universitat de Girona, la Universitat de Lleida, la Universitat Oberta de Catalunya, la Universitat Politècnica de Catalunya, la Universitat Pompeu Fabra, la Universitat Ramon Llull, la Universitat Rovira i Virgili i la Universitat de Vic – Central de Catalunya.

Els participants han tractat diversos temes que afecten a la comunitat de doctorat a Catalunya. En una primera part de la reunió s’han abordat qüestions sorgides arran de la proposta de modificació del Reial Decret 99/2011, que regula els estudis de doctorat com la necessitat d’un pla de formació personalitzat per als doctorands a l’inici dels seus estudis. També han centrat el debat la limitació del nombre de codirectors i de la quantitat de tesis que s’assignen als directors, la necessitat de la validació per part de dos experts externs a la universitat per a poder dipositar la tesi i la convivència entre estudiants a l’empara de les antigues i les noves normes del Reial Decret.

Durant la segona part de la trobada s’ha debatut l’acreditació institucional de les Escoles de Doctorat i les diferències que hi poden haver entre els criteris ANECA i AQU. També s’ha discutit el rol que juguen les Escoles de Doctorat en l’oferta de programes de doctorat de cada universitat i les experiències en títols interuniversitaris internacionals, així com els mètodes de detecció del plagi en les tesis doctorals i l’ús d’eines amb aquesta finalitat i com aquestes s’han d’adaptar a nous reptes, com l’aparició de la IA en l’entorn acadèmic.