18/05/2017

Se celebren els 25 anys del desplegament del sistema universitari català

Un acte commemoratiu, amb presència del president Carles Puigdemont, va tenir lloc el dimarts 16 de maig al Saló de Sant Jordi del Palau de la Generalitat

El president de la Generalitat Carles Puigdemont, amb la delegació de la URV. Autor: Jordi Bedmar.

Una delegació de la URV, amb el rector Josep Anton Ferré al capdavant i formada pels exrectors Joan Martí i Castell i Lluís Arola i el president del Consell Social Joan Pedrerol, entre d’altres responsables i professors universitaris, van prendre part el dimarts 16 de maig en l’acte commemoratiu dels 25 anys del desplegament del sistema universitari català, a Barcelona.

L’any 1992 van posar-se en funcionament les universitats Pompeu Fabra (UPF), Ramon Llull (URL), de Lleida (UdL), de Girona (UdG) i Rovira i Virgili (URV). Pel president, si la decisió de crear aquestes universitats fa 25 anys “ens va saber situar en el futur ara ens toca fer un esforç similar per poder situar el potent sistema universitari català com a motor dinàmic del progrés social, econòmic, cultural i científic de la Catalunya del futur”. “Com vam fer fa tres dècades, hem de tornar a alçar la mirada i ens hem de proposar també adoptar decisions estratègiques en clau de futur en el nostre model universitari”, va reblar.

El cap del Govern, qui va ironitzar que “per sort en aquell moment ningú va considerar que era inconstitucional crear universitats al conjunt del país”, va subratllar “el canvi radical que ha proporcionat el sistema universitari català a la nostra societat”. I va afegir que “volem que el sistema universitari català lideri també els canvis a què està abocada la nostra societat i que ens ajudi a estar a l’avantguarda”.

Durant la seva intervenció, el president Puigdemont també va fer notar la importància d’aquesta “constel·lació d’universitats” en el reequilibri territorial del país, que, va explicar, “no consisteix només en infraestructures o equipaments, sinó sobretot en talent i coneixement”. “De no haver estat per aquest sistema de coneixement estaríem en un país més descompensat”, va concloure. El cap de l’Executiu va aprofitar per anunciar que en les properes setmanes “el Govern impulsarà el Pacte Nacional per les Universitats”, que, va explicar, “ha de fomentar la participació dels diferents actors, el debat, el coneixement i la construcció col·lectiva de futurs”. Va posar en relleu  el precedent del Pacte Nacional per la Indústria, que el Govern va aplicat “amb molt d’èxit” en l’àmbit industrial.

“Estructura d’Estat”

En aquesta acte d’aniversiari també va intervenir el conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, qui va destacar que la creació d’aquestes cinc universitats “no va ser una actuació puntual”, sinó que “forma part de la posada en funcionament del nostre model universitari que va aprofitar al màxim els  recursos que teníem i es va saber, hem sabut, crear una estructura d’Estat de primer nivell”. “El nostre país no tindria el potencial que té ara mateix sense el model universitari del qual en vam dotar”, va afirmar.

El rector de la URV Josep Anton Ferré va rebre la distinció commomorativa de la URV. Autor: Jordi Bedmar.

Durant l’acte, que va tenir lloc al Saló de Sant Jordi del Palau de la Generalitat, el cap de l’Executiu va lliurar distincions commemoratives als rectors de les cinc universitats: Jaume Casals (UPF), Josep M. Garrell (URL), Roberto Fernández (UdL), Sergi Bonet (UdG) i Josep Anton Ferré (URV). Tot seguit, van pronunciar unes paraules l’exrectora de la URL Esther Giménez Salinas i el president de l’ACUP (Associació Catalana d’Universitats Públiques), Jaume Casals, que van parlar en representació de les universitats privades i públiques, respectivament.

A l’acte van intervenir estudiants de la primera promoció de cadascuna de les cinc universitats; l’exalumna i brillant periodista esportiva Danae Boronat va representar la URV.  També hi van assistir la secretària general del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), Mercè Jou, i el director general d’Universitats, Josep Pallarès (URV).