25/07/2023

El Servei de Recursos Científics i Tècnics de la URV supera els 300 usuaris i factura 420.000 euros el 2022

Les dades del servei, que té com a clients empreses i hospitals del territori i dona suport a la recerca de la universitat, van en augment mentre s’amplien els equipaments

Servei de Recursos Científics i Tècnics

El Servei de Recursos Científics i Tècnics (SRCiT) de la Universitat Rovira i Virgili va tancar el 2022 amb una dades molt positives, ja que es van comptabilitzar 302 usuaris en total, el nombre més alt des que es va posar en marxa el servei. L’any 2021, per exemple, van ser 227 i l’anterior, 241. Dels 302 usuaris de l’any passat, 244 van ser interns, és a dir, grups de recerca de la mateixa universitat, mentre que 58 van ser les empreses i institucions externes que van sol·licitar l’ús dels equipaments. Aquests usuaris externs van requerir un total de 616 serveis, van analitzar 309 mostres i van emetre 427 informes, la qual cosa va suposar una facturació total de 420.000 euros.

Moltes empreses del territori, sobretot dels polígons químics, són clients i partners del SRCiT, que ofereix, entre d’altres, el disseny i mecanització de prototips i la fabricació de microcomponents i nanocomponents; la determinació de l’estructura molecular de compostos orgànics; l’anàlisi química, qualitativa i quantitativa, de compostos orgànics i inorgànics, i la determinació de la composició cristal·lina dels materials. Compta també amb un tanc de nitrogen líquid per a la criogènia i amb una balança analítica, a més de peses certificades.

Els hospitals universitaris del territori també són usuaris habituals de les diferents unitats del servei, entre d’altres de la unitat de protecció radiològica, que centra l’activitat en el camp de la protecció dels professionals, els pacients i el públic en general dels centres sanitaris enfront dels possibles efectes de les radiacions ionitzants quan es manipulen substàncies radioactives i s’utilitzen raigs X de diagnòstic mèdic.

Un investigador utilitza un dels equipaments del SRCiT de la URV

En qualsevol cas, on més activitat hi acostuma a haver és en les àrees que tenen a veure amb la microscòpia i les tècniques nanomètriques i amb la química sostenible, sobretot gràcies a la presència dels grups de recerca de la mateixa universitat, 51 al llarg del 2022. Van ser més de cent els projectes d’aquests grups de recerca que van aprofitar els equipaments oferts pel SRCiT.

Integrant el Servei de Recursos Científics i Tècnics de la URV hi ha la Plataforma Nanotecnològica CatSud, una infraestructura cientificotècnica capdavantera per donar resposta a la creixent i necessària caracterització (l’estudi i la mesura de l’estructura i les propietats dels diferents materials) en els camps de la nanociència i la nanotecnologia. Precisament, la Plataforma s’ha completat recentment amb la instal·lació d’un microscopi electrònic de transmissió de resolució atòmica, que complementa el ja operatiu microscopi electrònic de rastreig d’alta resolució. La URV es converteix, així, en un dels primers espais a Catalunya on es podrà accedir a tots dos instruments de manera conjunta, permetent una caracterització tridimensional de tot tipus de materials.