20/10/2016

Sor Lucía Caram: “La vostra és més que una professió, és una vocació amb tota la força de la paraula”

Passió per ajudar i per compartir la vida. D’aquesta manera ha definit Sor Lucía Caram els professionals de la salut durant l’acte d’inauguració de curs de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut, un acte durant el qual s’han lliurat els premis Sant Lluc en les seves tres modalitats

L'Aula Magna de la Facultat de Medicina es va omplir per seguir la conferència de Sor Lucía Caram.

«Compromís i humanització». Aquest ha estat el títol de la lliçó inaugural del curs que ha impartit Sor Lucía Caram i el tema al voltant del qual ha girat l’acte. La monja dominica contemplativa, filla de metge, ha desgranat quines característiques ha de tenir una persona per, més enllà de treure’s el títol, poder exercir “la vocació de sevir als altres”: ser empàtic, viure la compassió, commocionar-se davant del patiment, ajudar, escoltar, acollir, guarir i animar”, en són algunes. S’ha referit també al “repte d’humanitzar la societat practicant la proximitat amb les persones”. S’han d’humanitzar les ciències mediques, ha apuntat,  i  «no reduir l’home a matèria, ja que si no li estem retallant la dignitat».

Guanyadors pel treball de fi de grau de Nutrició i Dietètica.

La seva xerrada ha servit per inaugurar el curs acadèmic de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la URV durant el qual s’han entregat els premis Sant Lluc en les seves tres modalitats. Els premis als treballs de final de grau, atorgats per la Fundació Privada Universitària Sant Joan de Reus, han estat per Gerard Baiges i Imane Djemmah, pel treball de fi de grau de Nutrició i Dietètica “El paper de la CCL2 en la NAFD: Connexió entre inflamació i metabolisme energètic”.

Joan Àngel Baldó, un dels tres premiats pel treball de fi de grau de Medicina.

Del grau de Medicina, els premiats han estat Joan Àngel Baldó, Maria Teresa Moreno i Rosa Belén García, pel treball “Aplicació de nous indicadors de pèrdua ponderal en cirurgia bariàtrica”.

Un altre dels premis del treball de final de grau de Medicina, que ha estat per Eva Victòria Castro i per Mònica Gimeno.

I també del grau de Medicina, han resultat guanyadors Eva Victòria Castro i Mònica Gimeno pel treball “Anàlisi de la influència de diferents variants d’un sol nucleòtid del gen DDR1 relacionades amb l’esclerosi múltiple en l’expressió de les principals isoformes del gen en teixit cerebral humà”.

Nerea Becerra, guyanyadora de la beca de mobilitat.

El premi de mobilitat per menció internacional en el títol de doctor, atorgat per Estudis Universitaris Baix Camp, ha estat per Nerea Becerra, que  rep  la beca Francesc Cailà i Mestre per poder fer la seva estada a Toronto. El seu treball serà: “Importància del calci i el consum de productes rics en calci sobre la diabetis i la síndrome metabòlica a la cohort PREDIMED“.

Dos dels tres guardonats amb el Premi Dr. Rodrigo Miralles de recerca en fisioteràpia.

Finalment  enguany s’ha lliurat també el premi Dr. Rodrigo Miralles de recerca en Fisioteràpia. Els guanyadors han estat David Pérez, Francesc Llorach i Ricard Vallvé pel treball “Eficacia de la combinación de técnicas neurocognitivas y propioceptivas en la inestabilidad del tobillo en deportistas amateur de 14 a 18 años”.

Durant l’acte també s’ha fet menció del personal que s’ha jubilat. Del departament de Ciències Mèdiques Bàsiques, el professor Jordi Mallol i Montserrat Pallàs, membre del PAS. I del departament de Medicina i Cirurgia els professors  Lluis Nualart, Francesc Marsal i  Vicente Guillen.

A l’acte hi ha intervingut el degà de la Facultat, Antoni Castro, que ha agraït el paper de Sor Lucía Caram per fer que “cada dia, nens amb risc puguin veure el sol” i ha aprofitat la presència del rector de la Universitat i del regidor de Promoció Econòmica i Ocupació de l’Ajuntament de Reus per reclamar el trasllat de la Facultat de Medicina al campus de Bellissens, al costat de l’hospital de Reus, l’espai on els estudiants treballen “en el rigor de l’acte mèdic”.

Tant el regidor Marc Arza, com el rector Josep Anton Ferré han reconegut la necessitat del trasllat de la Facultat. El rector a més ha parlat de la necessitat de tenir hospitals de gran qualitat i s’ha referit a la política de beques per fomentar l’accés a la Universitat de persones amb dificultats