19/10/2023

Tània Verge i Mestre insta els centres educatius a combatre la ceguesa al gènere

La consellera d'Igualtat i Feminismes, Tània Verge, a la inauguració del curs acadèmic 2023-2024 de la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia.

L’Aula Magna de la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia ha acollit aquest dimecres 18 d’octubre l’acte inaugural del curs acadèmic 2023-2024 de la facultat, a càrrec de la consellera d’Igualtat i Feminismes de la Generalitat de Catalunya, Tània Verge i Mestre, i presidit pel degà de la facultat, Jordi Tous i Pallarès.

Amb el títol “Cap a institucions educatives feministes: reptes i deures”, Verge ha denunciat que el patriarcat no disposa d’una seu central, sinó que s’autoprodueix en cadascun dels àmbits de la societat. Partint d’aquesta premissa, ha reflexionat sobre els reptes que s’han de superar en quant a la ceguesa al gènere o l’amenaça de l’estereotip en les dones present a les escoles i a les universitats. En són exemples el tipus d’estudis associats al gènere des de la infància, el llenguatge a les aules o, fins i tot, la gairebé nul·la aparició de les dones als llibres de text i proves oficials, a banda de la ja clara desigualtat entre els càrrecs directius. Són desigualtats i segregacions que, com diu la ponent, passen de l’etapa escolar als estudis superiors i que, per tant, s’han de combatre partint de la coeducació.

Tània Verge durant la seva ponència: "Cap a institucions educatives feministes: reptes i deures".
Tània Verge durant la seva ponència: “Cap a institucions educatives feministes: reptes i deures”.

Verge ha animat als estudiants, com a futurs mestres i professors i professores, a formar part d’aquest procés. Alhora, ha proposat un ventall de sistemes interns de garantia de la qualitat, entre ells la formació al professorat i un pla d’igualtat i protocol contra l’assetjament. Finalment, ha conclòs el seu parlament pronunciant que “les institucions educatives feministes son millors institucions educatives”.

Barbara Biglia, professora agregada Serra Húnter del Departament de Pedagogia, ha destacat, durant la presentació de la ponent, el compromís de Verge i s’ha mostrat orgullosa de la seva tornada al territori per inaugurar el nou curs de la facultat.

Iolanda Tortajada, vicerectora de Política Acadèmica i Qualitat, ha explicat que la URV acull prop de 15.000 estudiants aquest curs. A més, ha posat èmfasi en el treball que s’està duent a terme amb el protocol per prevenir i reparar les situacions de violència masclista, assetjament sexual i per raó de sexe, orientació sexual, identitat o expressió de gènere a la URV, que serà presentat el proper 21 de novembre en un acte conjunt de les universitats catalanes amb motiu del dia internacional contra la violència de gènere. Finalment, ha comunicat la incorporació del nou grau en Estudis d’Igualtat de Gènere a la URV.

D'esquerra a dreta: Iolanda Tortajada, Tània Verge i Jordi Tous durant la inauguració del curs 2023-2024 de la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia.
D’esquerra a dreta: Iolanda Tortajada, Tània Verge i Jordi Tous durant la inauguració del curs 2023-2024 de la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia.

Per la seva banda, Jordi Tous, degà de la facultat, ha agraït i considerat important la gran assistència dels estudiants a l’acte per la responsabilitat que adquireixen en aquest mateix àmbit. A més, ha aprofitat per explicar la remodelació de la facultat, que s’iniciarà a partir de l’any vinent.

L’acte ha comptat amb el lliurament del premi de la Fundación Colisé al millor TFG del grau en Psicologia en l’àmbit assistencial i de dependència a la tercera edat dels cursos acadèmics 2021-22 i 2022-23, i ha estat conclòs per l’actuació musical del duo Onniria.

El duo Onniria ha realitzat una actuació musical amb el lema "Música per una societat lliure de violència de gènere".
El duo Onniria ha realitzat una actuació musical amb el lema “Música per una societat lliure de violència de gènere”.