02/02/2023

Tarragona acollirà el Centre Català per la Descarbonització de la Indústria

El pressupost de la Generalitat compta amb una partida de 5 milions d'euros per desenvolupar el centre. La URV serà un dels socis científics d'aquest projecte, que s'ha presentat avui durant l'assemblea de la Vall d'Hidrogen de Catalunya

La Generalitat posarà en marxa a Tarragona el Centre Català per la Descarbonització de la Indústria buscant la complicitat del sector de la petroquímica i el ciment, principalment, a més de la indústria metal·lúrgica i la de residus. Aquest espai treballarà en a captura de CO2, les tecnologies per aplicar l’hidrogen verd al sector industrial i el desenvolupament i la implementació de biocombustibles. El pressupost de la Generalitat del 2023 compta amb una partida de 5 milions d’euros per desenvolupar el centre. El projecte s’ha anunciat aquest matí en l’assemblea de la Vall d’Hidrogen de Catalunya.

Actualment hi ha 255 membres dins el projecte de la Vall de l’Hidrogen de Catalunya: 180 empreses, 42 ens públics, 12 centres de formació, de recerca i tecnologia, i 21 associacions i clústers que construiran el nou ecosistema de l’hidrogen renovable català per a la neutralitat climàtica i la prosperitat econòmica”, ha expressat el director de l’Oficina tècnica de la Vall de l’Hidrogen de Catalunya, Isaac Justícia.

La URV, que fins ara ha portat el lideratge del projecte, continuarà formant-ne part amb un paper actiu com a soci de recerca i formació. El rector de la Universitat Rovira i Virgili, Josep Pallarès, considera important que el govern es faci càrrec “d’aquest projecte de país” i destaca que la Universitat esta implicada en la majoria de les iniciatives que ja estan en marxa. Una d’aquestes és el Màster interuniversitari en Tecnologies de l’Hidrogen, liderat per la Universitat de Mondragón i en l’anunciat Centre Català per la Descarbonització de la Indústria.

Aquest dijous s’ha presentat el pla d’acció de la Vall d’Hidrogen de Catalunya que es fixa en tres eixos: la mobilitat sostenible, la promoció de la cadena de valor i la descarbonització de la indústria. Al juny es presentarà el nou organigrama, després que la Vall es configuri com a organització jurídica.

Durant l’assemblea, el secretari d’Empresa i Competitivitat del Govern, Albert Castellanos, ha destacat que la descarbonització és un “repte urgent”. Per això, ha dit, s’aposta per la Vall de l’Hidrogen de Catalunya. Castellanos ha apuntat que és “especialment estratègic per Catalunya. Ens hi juguem la competitivitat i la supervivència de bona part de les nostres empreses”.