13/03/2024
Un fòrum d’experts internacionals aborda els reptes de la transformació digital i la intel·ligència artificial a l’educació
140 experts i investigadors d’institucions d’arreu del món, així com professorat, famílies i responsables polítics es reuneixen fins divendres a Tarragona
140 experts i investigadors d’institucions d’arreu del món, així com professorat, famílies i responsables polítics es reuneixen fins divendres a Tarragona
En l’era de la Intel·ligència Artificial, la comunitat educativa es troba en ple debat sobre com cal fer la transformació digital als diferents nivells educatius. El Fòrum Internacional d’Educació i Tecnologia, que coordina la URV i impulsen les universitats catalanes i la Universitat d’Andorra amb el finançament del Departament d’Educació de la Generalitat, posa en comú les evidències sobre els impactes de la digitalització i la IA en l’educació i en la transformació de la societat. El Fòrum ha començat aquest dimarts i s’allargarà fins divendres i reuneix 140 experts i investigadors d’institucions d’arreu del món, així com professorat, famílies i responsables polítics.
El fòrum consta de dos dies de treball tècnic de figures de rellevància nacional i internacional relacionades amb l’aplicació de les tecnologies digitals a l’educació que analitzen la perspectiva dels propers cinc anys. Dijous i divendres s’obre el fòrum al públic general, que treballarà conjuntament amb figures de rellevància nacional i internacional en la cocreació de respostes a 22 reptes sobre les estratègies dels centres educatius a l’hora d’integrar el paper transformador de la digitalització. Aquests reptes han estat plantejats per 125 experts de disset països durant el treball previ al fòrum.
El FIET s’estructura en tres eixos sobre els que treballaran experts i públic: el procés educatiu en contextos digitals, els processos d’integració i transferència de la recerca i la innovació en tecnologia educativa i la ciutadania digital responsable.
Premi a centres transformadors
L’aplicació de tecnologies digital és un fet a tots els centres educatius, que ha suposat un procés de transformació intens. Molts d’ells han desenvolupat projectes d’innovació pedagògica amb tecnologies digitals que han suposat una millora en l’adquisició de competències de l’alumnat o en l’organització institucional. Per això el Fòrum Internacional d’Educació i Tecnologia ha convocat el premi FIET Centres Transformadors, per donar visibilitat i reconèixer els centres educatius que poden ser referents en aquest camp a Catalunya. A través del premi FIET Jove es premiaran les pràctiques que el professorat duu a terme amb la participació de l’alumnat de primària i secundària.
És la tercera vegada que el FIET arriba a Tarragona, després que s’hi celebrés la primera edició l’any 2014. Aquell va ser el punt de partida per establir un marc de col·laboració entre totes les universitats catalanes, que anualment han organitzat una jornada per abordar un tema emergent. En l’edició de 2024 s’amplia el nombre de dies i de participants per arribar a solucions pensades conjuntament entre investigadors, experts, famílies, professorat i totes aquelles persones relacionades amb l’educació.
Experts destacats
Rupert Wegerif, professor de la Universitat de Cambridge i autor de diversos llibres i articles de l’àrea de la teoria educativa, la psicologia educativa i l’educació amb tecnologia, ha fet aquest dimarts la conferència inaugural del FIET tècnic: “Dissenyar l’educació per a la intel·ligència col·lectiva”.
El panell d’experts en ètica i intel·ligència artificial l’integren Robert Rallo Moya, director de la Divisió d’Informàtica Avançada, Matemàtiques i Dades del Laboratori Nacional del Nord-Oest del Pacífic dels Estats Units; Marta Garcia-Matos, responsable de la línia de matemàtiques i computació d’EduCaixa de la Fundació La Caixa, i Albert Sabater Coll, director de l’Observatori d’Ètica en Intel·ligència Artificial de Catalunya.
Carles Sierra, director de l’Institut de Recerca en Intel·ligència Artificial del CSIC i president de l’Associació Europea d’Intel·ligència Artificial, i Cristòbal Cobo Romaní, especialista sènior en educació al Banc Mundial debatran sobre “El futur que ens espera. Una mirada des de la recerca”.
Els alumnes també seran protagonistes, amb la participació en el diàleg sobre “Els nous líders digitals: estudiants impulsant l’era de l’IA”, que moderarà l’escriptora Gemma Pascual Escrivà. Hi participaran alumnes de l’Institut Escola Daniel Magraner de Tortosa, l’Escola Espai 3 de Sant Joan Despí, el Col·legi Sant Pau de Tarragona i l’IES d’Almenar de Lleida, que oferiran la seva visió sobre el tema.
L’encarregada d’inaugurar el FIET 2024 públic serà la consellera d’Educació Anna Simó, que ho farà aquest dijous al migdia. El lliurament dels premis serà divendres 15 de març i les conclusions sobre la transformació digital de l’educació a l’era de la intel·ligència artificial es donaran a conèixer a les 18 h d’aquest mateix dia.
El FIET tècnic té lloc al Seminari de Tarragona, i el FIET públic es farà a la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia de la URV, a la mateixa ciutat, el 14 i 15. Les activitats del FIET són subvencionades pel Departament d’Educació a través dels Fons Next Generation EU en el marc de les actuacions en l’àmbit de l’impuls digital a l’educació, amb l’objectiu d’avançar en la digitalització del sistema educatiu català previst pel Pla d’educació Digital de Catalunya.