13/09/2023

Un llibre il·lustrat repassa la història dels castells

La publicació, de l'editorial Comanegra, es presenta demà a la Fira del Llibre en Català i està impulsada per la Càtedra URV per a l'Estudi del Fet Casteller i la Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya

L’editorial Comanegra publica el seu primer llibre il·lustrat sobre la història del fet casteller. A On és l’Estel·la? Una història de castells, de l’Estudi Xevidom, la protagonista de la col·lecció és testimoni d’algunes de les etapes i fites de la trajectòria d’aquesta tradició bicentenària. El llibre es presenta aquest dissabte a Barcelona, en el marc de la Setmana del Llibre en Català. La publicació està impulsada per la Càtedra URV per a l’Estudi del Fet Casteller en col·laboració amb la Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya.

L’Estel·la descobreix els orígens dels castells a una Festa de la Candela a Valls del segle XVIII, i revisita el primer castell de nou el 1851 o el primer Concurs de Castells a Tarragona. Hi són presents la ‘renaixença’ dels castells al final del franquisme, la creació de la Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya, la participació dels castells a la cerimònia d’inauguració dels Jocs Olímpics de Barcelona ‘92, i la inclusió dels castells a la Llista Representativa del Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat per la Unesco.

Aquesta publicació de Comanegra ha estat impulsada per la Càtedra URV per a l’Estudi del Fet Casteller i la Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya, que al final del llibre encoratgen a “seguir fent créixer aquesta tradició bicentenària on els èxits no són mèrit d’una sola persona, sinó que són el fruit del compromís diari de molta gent”.

Promoció i difusió del fet casteller

La Càtedra URV per a l’Estudi del Fet Casteller està formada per la Universitat, la Colla Vella dels Xiquets de Valls i la Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya. Des de la seva creació treballa per fer divulgació i impulsar espais que promoguin el coneixement, la recerca, la transferència i el debat científic sobre el fet casteller, així com afavorir un espai de formació per a futurs investigadors i experts en matèria de castells. L’objectiu és fer-ho a partir, entre d’altres, d’accions de suport a projectes divulgatius, a l’elaboració de materials didàctics i a la recerca de batxillerat i universitària.

On és l’Estel·la?

Comanegra va publicar el seu primer llibre de la sèrie “On és l’Estel·la?” l’any 2018, amb una enorme repercussió i èxit de vendes, i el van seguir dos llibres més i un puzle amb la mateixa protagonista. L’independentisme català, les festes i tradicions catalanes, els confinaments i la història de Catalunya han estat els temes anteriors de la sèrie que arriba, segons els seus editors, a la màxima excel·lència amb aquest llibre sobre la història dels castells.