31/03/2022

Un llibre repassa la història dels darrers 50 anys de periodisme a la Catalunya Sud

L'obra, editada per Publicacions URV, l'han escrit els periodistes Josep Maria Arias i Tomàs Carot, que fan una retrospectiva sobre la professió des dels darrers anys del franquisme fins la irrupció de la pandèmia

De les cròniques enviades per correu postal a les retransmissions per twitter. Del fax al mail. De les redaccions al treball autònom. Els darrers cinquanta anys han transformat l’exercici del periodisme en tots els seus vessants. El relat d’aquesta evolució l’han recollit els periodistes Josep Maria Arias i Tomàs Carot en el llibre De l’Olivetti al teletreball. Mig segle de periodisme i comunicació de proximitat al Camp de Tarragona, Terres de l’Ebre i Baix Penedès (1969-2019) i COVID-19. L’obra, editada per Publicacions URV, es va presentar dimarts al Paranimf de la Universitat amb la presència dels seus autors, de la rectora de la URV María José Figueras; del vicepresident de la Diputació de Tarragona, Joaquim Nin; del director de la Càtedra URV/REPSOL d’Excel·lència en Comunicació Jordi Farré; de la periodista del Gabinet de Comunicació de la Universitat Cinta Bellmunt i del president del Col·legi de Periodistes de Tarragona, Esteve Giralt.

El llibre fa una mirada retrospectiva sobre la professió a partir de l’experiència personal i professional de Josep Maria Arias i Tomàs Carot, que al llarg de la seva trajectòria han treballat en ràdio, premsa escrita, gabinets i empreses de comunicació i s’han convertit en referents de l’ofici al territori. Des dels darrers anys del franquisme, de la implantació dels estudis de comunicació de la URV al territori, o de la irrupció de la tecnologia fins arribar a l’hegemonia dels mitjans digitals, el autors emmarquen el seu relat sobre la comunicació emmarcant-lo en la contextualització històrica de cada moment. El llibre inclou un capítol addicional sobre la pandèmia, un altre moment clau que ha suposat un nou repte en l’exercici de la professió i ha canviat, en molts casos, la manera de treballar.

Al llarg de més de 300 pàgines els autors reivindiquen el periodisme de proximitat, i fan una radiografia de la història recent de la comunicació a un territori amb tres àmbits ben diferenciats: Baix Penedès, Camp de Tarragona i Terres de l’Ebre, que compten amb dinàmiques socioeconòmiques i culturals pròpies que han marcat el ritme i les singularitats de l’evolució mediàtica. També s’inclouen aportacions d’altres periodistes del territori, que parlen de la professió des d’una perspectiva més personal.

“Amb aquesta obra hem volgut fer un exercici de memòria històrica, amb una dosi de nostàlgia i esperança respecte el futur de la professió”, va explicar Josep Maria Arias durant la presentació. “El nostre objectiu és posar el llibre a l’abast dels professionals, especialment dels més joves, i que serveixi de punt de partida per a donar peu a altres recerques i aprofundiments”, va afegir Carot.

L’obra compta amb una edició digital i és el primer pas d’un projecte que tindrà continuïtat a través d’un portal web que permetrà actualitzar-ne el contingut. En el projecte hi han col·laborat la Càtedra URV/Repsol d’Excel·lència en Comunicació, la Diputació de Tarragona i el Col·legi de Periodistes de Catalunya.