29/01/2018

Un projecte d’innovació musical amb estrenes i enregistraments de l’Orquestra de la URV

La Universitat aposta per l'experimentació, la joventut, el territori, l'art i el treball en xarxa

L'Orquestra de la URV, dirigida per Marcel Ortega, durant l'estrena de l'obra de Joan Guinjoan l'any 2015 al teatre Metropol.

L’Orquestra URV esdevé un laboratori d’investigació i de formació per als compositors amb el projecte “Recerca i Innovació musical: música actual a la URV” que inclou l’estrena enguany de dues obres de música contemporània: Suite catalana per banda de Josep Ollé (la Sénia, 1987) i el Concert per gralla i orquestra d’Elies Espí (Torredembarra, 1988). El projecte posa l’accent sobre el territori i la joventut dels creadors que tenen l’oportunitat de treballar en contacte directe amb el material sonor i compta amb la col·laboració de l’editorial Ficta, de Girona, i la Federació Catalana de Societats Musicals.

Els concerts de presentació de les dues obres tindran lloc a Tarragona i a Amposta el cap de setmana del 2/3 juny, l’estrena oficial es farà el dia 24 de juny a l’Auditori de Barcelona i es preveuen més actuacions durant el trimestre de tardor, entre les quals una a Falset. L’Orquestra de la URV assumeix el doble vessant didàctic i de recerca, propi de la institució universitària. A través d’aquest projecte s’identifica recerca i innovació en el terreny musical amb l’encàrrec i l’estrena d’obres noves de compositors vius. Per exemple, l’any 2015 va estrenar la Simfonia de la Imperial Tàrraco del cèlebre Joan Guinjoan, honoris causa per la URV (1999).

Per tal que aquesta tasca tingui un efecte en la societat, es compta amb la participació de dos col·laboradors destacats: un és l’editorial Ficta, de Girona, que destaca per la seva tasca de recuperació i difusió del repertori català, la gran força comunicativa i l’ús de les noves tecnologies aplicades al camp editorial, i que farà l’enregistrament promocional de les obres i les publicarà. L’altre col·laborador és la Federació Catalana de Societats Musicals, fundada l’any 1981, que agrupa 50 formacions de tot el país. Li correspon donar difusió al projecte organitzant una gira de concerts promocionals per tota Catalunya, entre els quals un a l’Auditori de Barcelona. S’espera que altres grups, sentint aquestes obres, vulguin interpretar-les en un futur i que, de mica en mica, es creï un corpus de nova música al país.

Gràcies a aquesta col·laboració, la Universitat Rovira i Virgili se situa com a punta de llança en la recerca i la innovació en la nova música a Catalunya, apostant per l’experimentació, la joventut, el territori, l’art i el treball en xarxa.

La presentació del projecte s’ha fet davant els mitjans de comunicació.

La presentació del projecte s’ha fet aquest dilluns 29 de gener al Rectorat i hi han intervingut el rector de la Universitat, Josep Anton Ferré; el director de l’Orquestra de la URV, Marcel Ortega; el president de la Federació Catalana de Societats Musicals, Josep Parés; el cofundador de Ficta edicions i produccions musicals SL, Martí Ferrer, i Ramon Marrugat, vicesecretari de Fundació Privada Mútua Catalana.