27/04/2016

Un Seminari debat les polítiques de memòria en els àmbits del turisme i l’educació

El seminari internacional: Polítiques memorials, fronteres i turisme de memòria l'organitza el grup de recerca Ideologies i Societat a la Catalunya Contemporània de la URV els dies 28 i 29 d’abril al campus Catalunya en el marc del projecte europeu MEFRO, Memòries de les Fronteres Europees

El dijous 28 d’abril a la Sala de graus Nicolas Marty, degà de la Facultat d’Humanitats de la Universitat de Perpinyà Via Domitia (UPVD), obre el col·loqui amb una presentació de MEFRO, Memories of the European Borders, aquest projecte interdisciplinari i transnacional que té com a objectiu consolidar una xarxa permanent per difondre, investigar i analitzar el patrimoni memorial físic i social en l’àmbit europeu. Actualment en formen part nou entitats i grups de recerca de França, País Basc, Alemanya, Eslovènia i Catalunya, entre els quals el grup de recerca consolidat ISOCAC. La xarxa visa promoure la transferència i l’intercanvi de coneixements en l’àmbit del turisme memorial a les fronteres, on es concentra la major part de les dificultats que obstaculitzen la història, la memòria i el patrimoni de l’Europa moderna.

La primera conferència de la jornada posa sobre la taula alguns aspectes de fons de les polítiques memorials, amb una introducció sobre la relació entre història, memòria i política presentada per la catedràtica d’Història Contemporània Montserrat Duch, coordinadora de l’ISOCAC. Jordi Guixé, director de l’Observatori Europeu de Memòries (EUROM) i professor de la UB, destaca la perspectiva comparada en el tractament dels espais de memòria. El primer àmbit del Seminari, el de Polítiques memorials, clou amb dos exemples de gestió del passat exposats pel comissionat de Programes de Memòria de l’Ajuntament de Barcelona, Ricard Vinyes, qui presenta el cas de la ciutat de Barcelona, i Ramon Arnabat (ISOCAC-URV), que explica l’experiència dels espais de l’aviació republicana durant la Guerra Civil Espanyola.

El professor David González (UB) enceta el segon àmbit, Fronteres i turisme de memòria, amb una ponència sobre els conceptes i pràctiques del turisme memorial, que introdueix les presentacions de les experiències del Museu Memorial de l’Exili de la Jonquera (Girona) i del Camp de Gurs (França). El tercer àmbit destaca projectes sobre la memòria, l’art i l’educació, amb exposicions sobre diferents pràctiques d’innovació didàctica com ara la plataforma digital d’estudis de grau sobre memòria de la UPVD i les propostes educatives del camp de Rivesaltes (França) i del Memorial de Camposines  de la Fatarella (Terra Alta). Antoni Gavaldà i Josep Maria Pons, de l’ISOCAC (URV), tanquen l’àmbit amb una reflexió sobre l’abordatge didàctic dels conflictes històrics.

El Memorial de les Camposines a la Fatarella, dedicat als soldats de la Batalla de l'Ebre
El Memorial de les Camposines a la Fatarella, dedicat als soldats de la Batalla de l’Ebre

El divendres, 29 d’abril els participants realitzen una visita guiada als espais de la guerra aèria al Penedès i al Centre d’Interpretació de l’Aviació Republicana i la Guerra Aèria (CIARGA), situat a Santa Margarida i els Monjos.

El projecte europeu MEFRO el lidera l’Observatori Europeu de Memòries de la Fundació Solidaritat de la UB i per la UPVD. Col·laboren en l’organització del seminari internacional la Facultat de Lletres i la URV.

Més informació:

Projecte MEFRO