20/10/2020

La Unitat d’Investigació del Cinema coordina la projecció de pel·lícules antigues sobre castells incloses a la Mostra Internacional de Cinema Etnogràfic

Es projecten aquesta setmana a Valls dins la programació de la Fira de Santa Úrsula

Frame del documental “Concurs 1970. El desafiament Nens-Vella”, dirigit per Maria Roig, membre de la Unitat d'Investigació del Cinema de la URV.

Del 21 al 24 d’octubre es poden veure a Valls un seguit de pel·lícules de temàtica castellera, alguna de les quals gairebé centenària, gràcies a la participació de la Universitat Rovira i Virgili, a través de la Unitat d’Investigació del Cinema, que ha fet la gestió i producció de les projeccions. Estan incloses en la desena edició de la Mostra Internacional de Cinema Etnogràfic, que coordina l’Observatori del Patrimoni Etnològic i Immaterial de Catalunya, i s’han programat la Fira de Santa Úrsula de Valls.

Es tracta de “Festa Major de Tarragona 1930”, del vallenc Francesc Blasi Vallespinosa; “Folklore tarraconense (notes per a un film amateur)”, de Domènec Gimènez Botey (1945); “Vilafranca. Monument als castellers”, de Marià Esteve Cardonell (1963); i “Homenatge de la Selva del Camp a Ventura Gassol”, de Miquel Olesti Lleonart (1977).

En totes està ben present la temàtica castellera, a través d’un viatge per les arquitectures humanes i dels Xiquets de Valls en el triangle tradicional en celebracions patrimonials o en actes de gran simbolisme com el del retorn a Catalunya des de l’exili del conseller de Cultura de la Generalitat republicana Ventura Gassol. La gestió i coordinació d’aquestes pel·lícules antigues, que han estat digitalitzades per a la seva projecció, ha anat a càrrec de Maria Roig, de la Unitat d’Investigació del Cinema de la URV.

A més, la Mostra inclou el recent documental “Concurs 1970. El desafiament Nens-Vella”, també dirigit per Maria Roig. La pel·lícula explica el frec a frec entre les colles dels Nens del Vendrell i de la Vella de Valls, que va esdevenir una rivalitat entre ambdues poblacions, després que des de l’any anterior s’haguessin recuperat els folres en els castells, una part tècnica no vista des del segle XIX. El documental del Concurs es projecta a JCA Cinemes dimecres 21 d’octubre a les 20.30 h. La reserva d’entrades gratuïtes es pot fer als mateixos cinemes.

La resta de pel·lícules castelleres tindrà tres projeccions diàries el cap de setmana. Cada projecció té una durada aproximada de 30 minuts. Així, divendres 23 i dissabte 24 d’octubre els passis seran a les 19.45, 20.30 i 21.15 h, en aquest cas a la plaça Pilar Prim davant la Biblioteca Carles Cardó al centre històric de la ciutat. La reserva gratuïta d’entrades es realitza a través de www.valls.cat i taquilles del Teatre Principal per a la resta de projeccions. Es distribueix un màxim de 2 invitacions per persona.

Les projeccions compten amb la cooperació de la Universitat Rovira i Virgili, de la Filmoteca de Catalunya, Centre de la imatge Mas Iglésias de Reus (CIMIR) i Centre Excursionista de Catalunya. La projecció sobre el Concurs de 1970 ha estat coorganitzada amb la Colla Vella dels Xiquets de Valls, la Biennal de Castells de Tarragona i de JCA Cinemes. La Fira de Santa Úrsula dona el tret de sortida del 10è aniversari de la proclamació dels castells com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat per part de la UNESCO.